• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Peter27: Misstänkt oseriös säljare på prylmarknaden

Köpte ett omnifuel av Peter27 på prylmarknaden men har gått 2 veckor sedan han skulle ha skickat varan och än har inget kommit. Har försökt få tag på honom utan att lyckas. Då han skickade varan sa han att han fick ett trackingnummer, men detta har jag inte fått ännu. Han har fortfarande 4 annonser kvar så ifall någon har tänkt köpa något av honom kan de vara ide att vänta och se hur det går för mig med ärendet så att fler inte blir lurade om jag mot förmodan blivit det.

Förhoppningsvis är det så att Omnifuelen försvunnit i frakten och Peter27 inte har haft tillgång till internet under de senaste dagarna.


Vet ej om detta är rätt forum del att skriva detta på, om så inte är fallet kanske någon moderator kan flytta tråden.
 
Det var bra information. Meddela gärna hur det går och om han är reko eller inte. Låter inte bra eller troligt att Posten dröjer två veckor med ett paket inom Sverige - om det verkligen skickats.

Han har ingen historia här och har inte varit inloggad på 10 dagar. Dock så tvivlar jag på att en fuffensmakare säljer en spade för 550 kr men man vet aldrig.

Medlem sedan:
2012-01-08 15:41:23
Senast inloggad:
2012-02-06 10:37:14
 
Det var bra information. Meddela gärna hur det går och om han är reko eller inte. Låter inte bra eller troligt att Posten dröjer två veckor med ett paket inom Sverige - om det verkligen skickats.
Han skickade via Schenker, men borde inte ta så här länge med dem heller. Risken att någon plockar på sig paketet inom företaget har dock hänt andra. Kanske behövde någon köket mer än mig :)

Han har ingen historia här och har inte varit inloggad på 10 dagar. Dock så tvivlar jag på att en fuffensmakare säljer en spade för 550 kr men man vet aldrig.
Resonerade liknande som dig när jag tittade igenom vad han sålde.
 
Har inte hört något från Peter27 och har gett upp hoppet om att få se något kök.

Eftersom jag är så otroligt less på oärligt folk (känns som att de bara blir fler och fler) funderar jag på ifall man kan polisanmäla eller något? Har ju hans kontonummer (kan ju dock vara någon annans oxo) så borde ju inte vara något problem att hitta honom för polis. Frågan är ju dock om polisen ens ids ta i ett fall som detta.
 
Det verkar ju onekligen utsiktslöst att gå till Polisen...
Känns ju som att du har hans identitet i och med kontonumret, men jag är inte säker på hur du få reda på vem han är. Vet du det, KAN det ju räcka en bit för att han ska bli lite nervös om du kontaktar honom.

Utsidan har väl hans IP-nummer, men jag vet inte vad som krävs för att du ska få ut det, och inte heller vet jag vad man gör med ett IP-nummer...
 
Vilket jä*la svin. Jag råder dig att polisanmäla bara för att markera, oavsett utsiktslöst eller inte. Kommer man alltid undan med "småbrott" så går det ju bra att fortsätta. Hur mycket blev du av med? Jag frågade om en annan av hans varor var sålda då jag skrev i tråden men fick aldrig svar.
 
Det verkar ju onekligen utsiktslöst att gå till Polisen...
Känns ju som att du har hans identitet i och med kontonumret, men jag är inte säker på hur du få reda på vem han är. Vet du det, KAN det ju räcka en bit för att han ska bli lite nervös om du kontaktar honom.

Utsidan har väl hans IP-nummer, men jag vet inte vad som krävs för att du ska få ut det, och inte heller vet jag vad man gör med ett IP-nummer...

Att inte anmäla minskar dina utsikter dramatiskt. Gällande IP-adressen så har IPRED-lagen sopat bort chansen för polisen att spåra till stor del. I dag måste operatörerna bara spara info om köparen tills dess att betalning skett och varan är levererad (bredband). Finns flera som inte lämnar ut med hänvisning till att de inte längre har uppgifterna. Bra med IPRED :p Däremot är kontonr givetvis knutet till någon.
 
Visst kan man anmäla. Problemet är ju att när det är nedlagt så är det i alla fall ingen skillnad, så det är därför man kanske ska fundera över vad man kan göra själv - om man nu inte tycker att det är OK att vederbörande kommer undan med detta, och för all del lär sig att det går bra att fortsätta.

Med kontonummer och IP-nummer är det väl så att det finns andra sätt att komma vidare än att fråga polisen vad de "kan" göra. Och man behöver nödvändigtvis inte göra nåt olagligt för att komma vidare.

Men i grunden är det förstås bedrövligt att man ska behöva försöka reda ut sånt här själv.
 
Visst kan man anmäla. Problemet är ju att när det är nedlagt så är det i alla fall ingen skillnad, så det är därför man kanske ska fundera över vad man kan göra själv.

På så sätt kan det bli så att denne som inte skickat varorna vinner. Då endast en eller två av de han bedragit anmält och de andra 76 st skiter i att anmäla. Troligare att ärendet inte läggs ned om det anmäls fler, eller anmäls över huvud taget! Förstår inte varför man inte anmäler, skäms man för att man betalar i förskott och gjort bort sig?
 
Nej, vad jag menar är väl snarare att det tyvärr verkar som om Polisen regelmässigt lägger ned sånt här, och då hjälper det inte med de bästa principer för den som gör anmälan.

Men det är ju kanske massmediabilden bara... Tyvärr talar väl statistiken sitt tydliga språk.

Jag har dock verkligen inget problem med att man anmäler, men man ska nog tyvärr inte inbilla sig att det därmed kommer att lösa sig. Däremot kan det ju vara så att man i själva verket har tillräckligt att nysta i själv för att man ska kunna identifiera busen, och det är en ganska god hjälp på vägen, oavsett om man överlämnar ärendet till Polisen eller ej.

Så jag avslutar med att återigen säga att man kan anmäla. Men vad jag skrev inledningsvis var att det framstår som utsiktslöst - vilket förstås kan vara en helt annan sak.
 
Jag tycker att en polisanmälan är på sin plats oavsett. Rapporterar du inte så har det aldrig hänt i statistiken ens. I bästa fall, eller kanske tom troligen, så är det någon lurk var kontonummer figurererar i liknande bedrägerier.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.