• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Peter27: Misstänkt oseriös säljare på prylmarknaden

Jag råkade ut för en skojjare som försökte sälja en annans startplats i vasaloppet. Skojjaren hade figurerat förr fick jag fram via google. Eftersom jag hade kontonummret så kontaktade jag dennes bank, tänkte dom kunde spärra kontot eller nåt. Nix, de behövde en polisanmälan, kanske till och med styrkt brott. Så jag polisanmälde. Hade alltså skojarens identitet, korrespondens och allt. Efter ett tag kom respons: "brott kan ej styrkas" eller nåt ditåt. Nedlagt.
 
Jag tror det finns andra sätt att få fram identiteten via kontonumret, men jag är inte säker.
Det beror förstås också lite på vad det är för konto.

Jag vet dessvärre att detta inte heller skulle vara tillräckligt för att Polisen ska utreda brottet. Därmed inte sagt att ingen polis skulle göra det.
 
Vilket jä*la svin. Jag råder dig att polisanmäla bara för att markera, oavsett utsiktslöst eller inte. Kommer man alltid undan med "småbrott" så går det ju bra att fortsätta. Hur mycket blev du av med? Jag frågade om en annan av hans varor var sålda då jag skrev i tråden men fick aldrig svar.
De var ingen stor summa men ändå kring 1000 kr. De tråkiga var dock att jag var tvungen att ställa in min tur pga detta då jag saknade kök och var allmänt less efter det.

Jag tycker att en polisanmälan är på sin plats oavsett. Rapporterar du inte så har det aldrig hänt i statistiken ens. I bästa fall, eller kanske tom troligen, så är det någon lurk var kontonummer figurererar i liknande bedrägerier.
Håller helt klart med dig. Men känner också att jag inte vill lägga ner tid på detta om inget gott kommer ur det. Lite skulle de ju iallafall föra med sig om Polisens statistik blev korrektare.

Har aldrig gjort någon Polisanmälan. Spontant tycker man ju att det inte borde vara så jobbigt?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.