Pengar - kontanter - på Mount Evereste Base Camp Trek

Hej
Jag har en fråga till alla er som gått EBC trek, har förstått att det kostar kring 150 kr per dag för mat och boende längs vägen. Tar de travelers checks någonstans på vägen eller har ni haft med er alla pengar (ca 5000 kr om man skall ha i resrev också) i kontanter? Kan man växla tillbaka Nepalvaluta till USd eller liknande i Kathandu eftersom jag hört att man inte får ta med sig nepal-valuta ut ur landet.

Hur har ni som trekkat gjort? Vi kommer att trekka och sedan åka från Nepal väldigt strax efter trekkingen och vill liksom inte komma ned från Trekkingen med tusentals kronor i nepalesiska pengar som är obrukbara senare.

Tacksam för svar!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja det går fint med USD och det är som vanlligt "cash is king" som gäller. Små valörer så är det enklast att ta sig fram. USD går att betala med och även lätt att växla till lokal valuta

Tack så mycket! Bra att veta, lite lättare att ha med sig en massa USD hem än att ha med sig en massa nepalesiska pengar hem...

Vet du ifall man kan ta ut i USD i Nepal eller växla på ngt sätt eller måste man ha med sig USD från Sverige?

Förstår inte riktigt poängen med att använda USD , mot en knappast förmånlig kurs. Rupees kan växlas tillbaka vid utfärd , kravet är att man kan visa upp inväxlingskvitto ... eller kvitto från bankomaten.

Indiska rupees fungerar i praktiken som paralell valuta i Nepal (men inte Rs 500 sedlar ) , mot en fast kurs på 1.6 , har t.ex. använt detta både för att betala bärare och boende i Langtang.

Bankomater använder landets egen valuta , dollar får man växla till sig . Ta med visumavgiften (40 USD fn, om jag minns rätt ) i jämna sedlar , använd rupees i övrigt.

Det finns ett enda argument för att ta med dollar : Nepal har just för ögonblicket bokstavligen brist på pengar , och väntar på nytryckta sedlar från Schweiz. Detta har let till köer och sänkta maxuttag i bankomater , osäker på om detta fortfarande gäller. googla på bbc.co.uk så hittar du mer om detta.

Jag var på Basecamp i våras, och växlade in, via bankomat, hela summan i Kathmandu. I Namche Baazar och Lukkla kan du nog växla, om du har resecheckar eller UD Dollar. Du kan ju alltid växla tillbaka, om du har ett kvitto.

//Anna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips