pddla kajak med hund

Det har funnit5s flera trådar tidigare om hund/kanot här på utsidan och dessutom ett antal bilder. Några har haft (liten) hund i knäet, någon har haft en drickaback (gamla modellen) fastbunden på akterdäck, någon har haft hunden i akterluckan (utan lucka ovanpå...) och sen finns det tre-håls och helt öppna kanadensare.
Det viktigaste är nog inte storleken på huden utan temperamentet. Några går förmodligen aldrig att ha med i kanot.
 
Hund i kajak

Vi har gjort flera turer med hund i kajak. Endel har varit lyckade andra mindre lyckade.

En kajak med mittsittbrunn eller en dubbel med avstånd mellan sittbrunnarna har varit bäst. Vi har paddlat med en bordetrerier på 7 kg. Det går att ha henne i knät i sittbrunnen på kortare turer eller mellan oss i en dubbelkajak. Skulle vi ha en större hund så skulle en mittsittbrunn vara enda alternativet när det gäller kajak.

Några tipps

1. Även hunden ska ha flytväst, den ska ha ordentligt handdtag så att du kan lyfta upp hunden om den trillar i.
2. Anpassa turen till att ni har hund. Pisspaus med promenad på lunchen och inte för långa pass i kajaken.
3. Börja med små turer på några hundra meter längst med land.
4. liggunderlag och något att bädda med om ni är ute lite längre.
 

Bilagor

  • Min nya kamera 026.jpg
    Min nya kamera 026.jpg
    52.6 KB · Visningar: 5,087
Glöm Inte...

Flytvästen till din 4-benta vän!

Tydligen inte självklart för alla, det har man märkt ute på sjön...


Mvh troswe
 
Du kanske

skall specificera din hund och vilken kajak du tänkt dig? Liten hund kan ibland ligga på en kudde på akterdäck. Flytväst med handtag är händigt inte minst när man lyfter ombord hunden från stranden. När väl hunden är ombord brukar den trivas enligt min erfarenhet. Vid hund i mittbrunn är det bra med någon form av stänkskydd så inte akterpaddlaren stänker ned hunden.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_7428.JPG
    IMG_7428.JPG
    180.9 KB · Visningar: 5,701
Kommer att paddla med en ca 15 kg liten hund. Funderar på ett skott bakom sittbrunnen. Troligtvis med en form av höjd kant för att undvika stänk.
 
flytkraft i bakre skottet.

Tänk på att ordna så att det finns ordentligt med flytkraft i bakre skottet. En kajak som får bakre skottet fullt med vatten och ställer sig med fören uppåt är en rejäl utmaning att få in till land.

Jag har bogserat in en kajak med fören fylld med vatten och aktern pekande snett uppåt. klarade det med hjälp när det var mindre sjö hade det varit ordentlig sjö hade det inte gått. En kvalificerad gissning säger mig att det är minst lika illa om det bakre skottet fylls med vatten.
 
Senast ändrad:
Tänk på att ordna så att det finns ordentligt med flytkraft i bakre skottet. En kajak som får bakre skottet fullt med vatten och ställer sig med fören uppåt är en rejäl utmaning att få in till land.

Jag har bogserat in en kajak med fören fylld med vatten och aktern pekande snett uppåt. klarade det med hjälp när det var mindre sjö hade det varit ordentlig sjö hade det inte gått. En kvalificerad gissning säger mig att det är minst lika illa om det bakre skottet fylls med vatten.

Det går att lösa med flytkuddar av den typ tävlingspaddlare har i ändarna av kanoterna. Säljs bl a av Kanuk och Bootshaus.
 
Eriks tips är

bra.

Är din akterlucka tillräckligt stor för att din hund skall kunna sitta respektive ligga och då och då växla position?

Vad har du för kajak?

Thure
 
Jag fick för en tid sedan kontakt med en tjej/kvinna med namn Cicilia som önskade att få med sig sin kamrat på färden och vi spånade lite på olika lösningar och kom fram till att specialbygga en Lisa. Jag tycker resultatet blev fantastiskt så jag passar på att lägga in ett par bilder. Var av den ena är tagen av en kompis till henne vid namn Micka.

/Kåre
 

Bilagor

  • DSC_0064red.jpg
    DSC_0064red.jpg
    68.1 KB · Visningar: 7,818
  • IMGP0180.JPG
    IMGP0180.JPG
    126.5 KB · Visningar: 4,776
  • IMGP0177.JPG
    IMGP0177.JPG
    128.3 KB · Visningar: 4,555
Jag fick för en tid sedan kontakt med en tjej/kvinna med namn Cicilia som önskade att få med sig sin kamrat på färden och vi spånade lite på olika lösningar och kom fram till att specialbygga en Lisa. Jag tycker resultatet blev fantastiskt så jag passar på att lägga in ett par bilder. Var av den ena är tagen av en kompis till henne vid namn Micka.

/Kåre

Ser att det finns en liten stuvlucka bakom "hundhålet". Är det ett skott mellan dessa? Vet du hur hon gör i botten av kanoten (matta, liggunderlag etc)? OBS också att hon har flottörer för extra säkerhet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.