Passar pumpen olika flaskor?

Exakt, står på en Optimus-flaska men inte på de andra. ...

... skriver om 1 1/16" -14
Eftersom gängorna är lika så satte jag bara ut minnesnoteringen på en av flaskorna, bilden var
komplicerad nog att göra ändå - med flera textlager, inkopierad detaljbild i ett lager etc etc.

R¾" har just 14 TPI [Treads Per Inch] så det förvånar mig inte att de surrar omkring där...

Lite nice-to-know om Brittiska rörgängor:
Beteckningen för de brittiska rörgängorna har gjorts om sedan de kom till för en evighet sedan.
Tidigare benämningar på en rörgänga i Sverige har varit R/KR.
Dessa har nu bytt beteckning från R till G och från KR till R/Rc/Rp. För den som stöter på den
gamla benämningen kan detta vara nyttigt att veta.

G (även kallad BSP – British Standard Pipe) 55° gängvinkel och cylindrisk gänga enl SS-ISO 228/1
R (även kallad BSPT – British Standard Pipe Taper) 55° gängvinkel och konisk gänga enl SS-ISO 7/1
Till samtliga dessa vanliga rörgängor rekommenderas en gängtätning av något slag...

Alla Whitworthgängor har gängvinkel 55 grader, i skillnad till amerikanska rörgängor, som har 60 grader.
Normen för gänga R/KR utgår från en gammal standard, som baserades på rörens innerdiameter.
Så, till skillnad från andra gängsystem kan man alltså inte direkt avgöra gängans diameter med hjälp
av beteckningen.
 
Eftersom gängorna är lika så satte jag bara ut minnesnoteringen på en av flaskorna, bilden var
komplicerad nog att göra ändå - med flera textlager, inkopierad detaljbild i ett lager etc etc.

R¾" har just 14 TPI [Treads Per Inch] så det förvånar mig inte att de surrar omkring där...

Vad bra! Det som gjorde det förvirrande var att tre olika skrev att det var olika gängor men det är alltså inte sant utan det är bara utvändigt på halsen och ev ovansida som kan göra att det tätar sämre. Då är jag med igen, toppen!

/
 
Små skillnader mellan olika SIGG-baserade flaskdesigners gängor misstänker jag beror på hur noga deras skärverktyg är på att hålla sig till gängstandarden. Och slitage av skärverktygen hjälper ju inte precis upp saken...

Vad vi kan vara HELT säkra på är att SOTO envisas med en unikt egen, mycket vidare, gängstandard.
Och jag skulle inte bli det minsta förvånad om Coleman använder en amerikansk gängstandard - med 60-gradersgängor...

Enklast är att för allt i världen helt undvika alla flaskor som heter SOTO eller Coleman eller mystiska NoName-flaskor - och att även undvika MSR's flaskor (eftersom de hittat på en egen tolkning av yttersta delen av halsen, där tätningsringen ska ligga an)... Själv använder jag i praktiken endast Optimus, Primus och Trangia originalflaskor. Resten är inköpta för nice-to-know -forskning. Om någon är intresserad så finns de här för avhämtning...
/Odd
 
Jag har ett par äldre MSR kök och några Optimus samt Primus får väl titta mot fönstret med gängmåttet. Skall gräva fram pumpar o kök ur förrådet. Ännu på dagsturerna duger PR väl.
 
Precis som jag trodde hade äldre MSR pumpar 60 graders gängskärning, mina mår väl och bor i MSR flaskor av olika storlek. Primus och Optimus pumpar har 55 graders gängskärning. Gängtolkar är bra grejor och man behöver Metriska, Whitwort G och UNF-UNC.
Med rätt gerjor

go tur
 
Det hela är väldigt enkelt egentligen.
Använd samma märke på pump och flaska = inga problem.
Olika märken på pump och flaska = kan ge oönskade problem, som med tanke på innehållet i flaskan kan göra att du hamnar bland det naturliga urvalet.
 
Amerikanska pumpar tätar i en 45 graders skärning inne i flaskhalsen. Optimus och Primus mot en slät ände av flaskhalsen. Så håll isär!
 
"Skall" var lite binärt som frågeställning...
Mina bränslflaskor förvaras alltid med åtdragen transportpropp mellan användningstillfällena.
Vilket leder till att själva bränslepumpen helt naturligt förvaras i brännarens påse...
/Odd
 
Mina pumpar sitter kvar i flaskan men försöker använda mig av ON/OFF-funktionen på pumparna. Jag har under de drygt 20 år jag använt liknande kök aldrig haft ett haveri eller spill med pump i flaskan.
/Ingvar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Strövis Camping Gaz: Passar andra gasolpatroner? Kök och brännare 11
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
The_Lost_Cyclist gasbrannare! Passar den har brannaren med een har behallaren? svar fort!! Kök och brännare 12
Hamberg Stora jetboil kastrullen passar... Kök och brännare 1
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
thureb Passar Optimus bränsleflaskor till KAPs pump? Kök och brännare 6
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
JonathanW Hur göra med pumpen? Kök och brännare 19
Harald_j Ska pumpen vara kvar? Kök och brännare 6
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
thureb Råd och röns gaskökstest i olika vindar Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
Joakim Ambrosson Olika beläggningar på kastruller/stekpannor Kök och brännare 28
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Lorre2 Olika kök? Kök och brännare 30
plarsso Olika storlekar på glödstrumpor för fotogenlyktor Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.