Passar pumpen olika flaskor?

Naturligtvis kan du det - men kolla tätningen noga första gången.
Det enda undantaget jag kommer på just nu är SOTO som använder en helt egen och större halsdiameter...
/Odd
 
Tjena
Någon som vet om man kan använda tex en MSR pump på en flaska från Optimus?

Nja, jag har aldrig fått det att fungera friktionsfritt. Det kändes som att gängornas stigning var lite annorlunda, även om det gick att skruva i. Och eftersom pumpen har plastgängor medan flaskan har metall så struntade jag i att skruva vidare. Länge sedan jag testade iofs, så det kan ju ha ändrats med nyare pumpar.

//J
 
DDR flaskor hade en annan gängstigning och så känns det när jag provar Optimus korken i MSR flaska. Mitt råd är håll isär!

Go tur
 
MSR. har olika generationer på pumparna , de som säljs idag passar ej i Optimus flaskor pga. av att Optimus flaskornas hals har en större diameter utvändigt än MSR flaskorna .
MSR 33mm, Optimus 38mm.
# MSR. pumpen har en krage som sitter utanpå halsen som gör att du ej får på pumpen på Optimus flaskan.
# Optimus pump tätar med plan gummipackning ovanpå flaskhalsen.
# MSR pumpens tätning(ej planpackning) tätar 45 grader ner halsen.
# Samt att det är olika stigning på gängorna.

De är ej kompatibla, även om du med lite våld kan få det att funka så är det ej lämpligt.

Samma problem gäller om du försöker att ta en Primus flaska.
MSR flaskorna på bilden illustrerar problemet bra.
msr-fuel-bottles-50-years.jpg
 
Senast ändrad:
Jag kan varken se eller märka någon skillnad mellan Primus, MSR och Trangia (säker Primusflaska). Mest har jag använt MSR-flaskor eftersom de alltid har varit i ett stycke, inte någon hylsa invändigt där gängan suttit. När jag sålde sån här utrustning för ca 20 år sedan så sa även tillverkarna att det inte var någon skillnad på gängorna. Sen att en Primusflaska har en större diameter utvändigt vi gängorna gör att en MSR-pumps gummi vrängs ut runt den.

Men det kanske är någon som kan ta fram skjutmåttet och mäta!?
 
Trådarna om dessa skillnader är åldriga men ännu har ingen tagit fram skjutmått och gängmätare för att kontrollera hur stora skillnaderna är, förutom diameter, gängstigning så kan även gängprofilen variera.
När jag konstaterade att reafyndet av DDR flaskor hade en egen gängstigning åkte de i skroten.
Numera har jag MSR, Optimus, Primus och Trangiaflaskor och håller rätt till respektive märke. Betydligt enklare än att skära pumpgängor och i värsta fall få ett bränsleläckage när det redan brinner. Nuff!

go tur
 
Precis som det står i bilden: Förefaller att vara R¾"
Exakt, står på en Optimus-flaska men inte på de andra. Nu har jag iaf sökt på classiccampstoves.com och där skriver folk att flaskorna har sitt ursprung i SIGG:s gänga för bränsleflaskor med undantag för Coleman och Soto. Konsensus på classiccampstoves är att det är samma gänga men diskussionerna om vilken gänga det faktiskt är låter jag vara (De skriver om 1 1/16" -14). Så gängan verkar vara samma mellan MSR, Primus och Optimus. Att de är olika diameter utvändigt är en annan sak.
 
Enklast torde ju vara att mäta pumpar och korkar då dessa har utvändiga gängor så att man kan se passningen på gängmåttet samt man kan mäta både gängmått och diametern i gängdjup.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Strövis Camping Gaz: Passar andra gasolpatroner? Kök och brännare 11
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
The_Lost_Cyclist gasbrannare! Passar den har brannaren med een har behallaren? svar fort!! Kök och brännare 12
Hamberg Stora jetboil kastrullen passar... Kök och brännare 1
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
thureb Passar Optimus bränsleflaskor till KAPs pump? Kök och brännare 6
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
JonathanW Hur göra med pumpen? Kök och brännare 19
Harald_j Ska pumpen vara kvar? Kök och brännare 6
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
thureb Råd och röns gaskökstest i olika vindar Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
Joakim Ambrosson Olika beläggningar på kastruller/stekpannor Kök och brännare 28
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Lorre2 Olika kök? Kök och brännare 30
plarsso Olika storlekar på glödstrumpor för fotogenlyktor Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.