Passar en sådan cykel mig?

Hej!
Har nu kikat igenom en hel del trådar och läst en massa nyttig info :)
Jag är i jakt efter en cykel. Jag har mest cyklat till och från jobbet och gjort små utflykter.

Tanken med cykeln är att jag ska kunna cykla både i sol och regn, till och från jobbet, på både asfalt, grusvägar, motionsspår och om man vågar delta i någon cykeltävling när man får mer blodad tand.

Viktigt är dock att hunden ska med och då behöver jag en hundkärra som man kan koppla till cykeln.
Tips på en bra hundkärra??

Har planer på att i sommar låta bilen stå 70% av min semester i garaget medans jag använder cykeln + cykelkärra på min semester.

Är en Scott Sportster P45 Lady 2008 Women's bra som första cykel??

Vad

har du för hund dvs vad väger den springer den själv då och då etc. Behöver du dämpargaffel? Vill du ha utanpåliggande växlar?

Viktigast är ramstorleken passar dig. Provcykla är a och o.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
har du för hund dvs vad väger den springer den själv då och då etc. Behöver du dämpargaffel? Vill du ha utanpåliggande växlar?

Viktigast är ramstorleken passar dig. Provcykla är a och o.

Thure

Hej!
Jag vet inte vad dämpargaffel är och inte heller utanpåliggande växlar. Hur ser sånt ut och vad har de för funktion?

Hunden ska både springa bredvid och vara i hundkärran när vi cyklar på mer trafikerad väg.
Han är en blandras på 14kg, max 40cm hög i mankhöjden. Beror på om han är trimmad eller ej :)

Vad ska man tänka på när man går och prövar en cykel på t.ex. cykelaffärer?

Jag vet inte vad dämpargaffel är och inte heller utan på liggande växlar. Hur ser sånt ut och vad har de för funktion?

Dämpadgaffel (fjädring fram) kommer från MTB välden och används mest vid stig cykling i skogen, men man hittar även en del touringcyklar med dämpadgaffel. Dämpningen tar upp ojämheter i stigen så man ska kunna köra fortare utan att cykel och cyklist ska ta skada, på touringcyklar handlar det om att minska små stötar från dåliga vägar. Dämpningen "stjäl" kraft när man tar i lite extra.

Växlar finns navväxlar eller utan på liggande. Navväxlar kan du växla när du står stilla (bra i stadstrafik) man kan bara påverka totala utväxlingen. Utan på liggande växlar måste man växla när hjulet rullar (växla ner innan man stannar tex.) det finns mängder med olika utväxlingar att byta till om man behöver, vilket kan vara en för del för dig som ska dra cykelkärra.

Dämpadgaffel (fjädring fram) kommer från MTB välden och används mest vid stig cykling i skogen, men man hittar även en del touringcyklar med dämpadgaffel. Dämpningen tar upp ojämheter i stigen så man ska kunna köra fortare utan att cykel och cyklist ska ta skada, på touringcyklar handlar det om att minska små stötar från dåliga vägar. Dämpningen "stjäl" kraft när man tar i lite extra.

Växlar finns navväxlar eller utan på liggande. Navväxlar kan du växla när du står stilla (bra i stadstrafik) man kan bara påverka totala utväxlingen. Utan på liggande växlar måste man växla när hjulet rullar (växla ner innan man stannar tex.) det finns mängder med olika utväxlingar att byta till om man behöver, vilket kan vara en för del för dig som ska dra cykelkärra.

Tack för hjälpen :) Om man inte har tänkt använda cykeln i skogen, mer på motionsspår behövs då Dämpadgaffel??

Ah, det där med växlarna... jag har bara haft cykel som haft liggande växlar. Kanske sån man ska ge sig på, så man inte glömmer bort sig och hamnar i dike ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips