Passande mat för en 6-8 dagars vandring

Om du läser trådarna i avdelningen "Friluftsmat", så upptäcker du snabbt, att det finns två forummedlemmar, som ständigt tjatar om var sin Perfekta Lösning På Problemet:
- Tordnado - om pemmican,
- jag själv - om nötter och frön ;).

Det gäller att tjata, marknadsföring handlar om upprepning, upprepning :)

Jag skulle vilja slänga in en tredje variant som har ännu högre energi/vikt ratio. Nötpemmican:
Mal nötter fint eller köp färdigmalt så kallat mandelmjöl, i detta mjöl löser du smält fett tills mjölet är mättat, förslagsvis kokos olja, kakaosmör och som smaksättning kakao. Då får du mkt näringstäta och mättande bars. För att få en trevlig variation kan man krossa en del av nötterna grovt och gärna använda salta varianter. Man kan också lägga i gojibär eller dadlar för sötare smak. Blir en riktigt god mix av choklad, salt, sött, knaprigt och smörigt.
 
Att ha nötter och torkad frukt för sig är inte samma sak, det jag rekomenderar blir som en chokladkaka med högre fetthalt=högre energivärde och dessutom mindre volym vid packning eftersom kakan är kompakt utan luft emellan nötterna och frukten.

(Glöm inte att anmäla inlägg som bidrar till tråkig stämning, vi vill ju att utsidan ska vara ett trevligt forum eller hur!)
 
(...) Jag skulle vilja slänga in en tredje variant som har ännu högre energi/vikt ratio. Nötpemmican:
Mal nötter fint eller köp färdigmalt så kallat mandelmjöl, i detta mjöl löser du smält fett tills mjölet är mättat, förslagsvis kokos olja, kakaosmör och som smaksättning kakao. Då får du mkt näringstäta och mättande bars. För att få en trevlig variation kan man krossa en del av nötterna grovt och gärna använda salta varianter. Man kan också lägga i gojibär eller dadlar för sötare smak. Blir en riktigt god mix av choklad, salt, sött, knaprigt och smörigt.
Du menar något i stil med detta? Tänk då på att se ut som en redbar medborgare, när du försöker få dem förbi säkerhetskontroller på flyget ;). Alternativt kör med "lösgodis" med synliga och igennkännbara ingredienser ;)
Dadlar är förresten ett utmärkt bindemedel, om man nu vill ha söt smak på det hela. Är man sockerhatare som jag får man hålla sig till tahina e. d. enligt länken.
 
Du menar något i stil med detta?

Ungefär så fast med tillägg av 100% fett istället för ännu en nöt/frömassa (Tahini). Inget fel med Tahini dock. Jag är ganska säker på att Tahini inte heller stelnar på samma sätt som tex kokosolja å andra sidan smälter det inte heller på samma sätt som kokosolja gör! För och nackdelar och olika recept, trevligt!

Att gå igenom tullen med dessa i handbagaget har vi diskuterat tidigare, jag vågar inte chansa :-(

Föresten är det någon som provat med vassleprotein (Whey) som bas?
 
Ungefär så fast med tillägg av 100% fett istället för ännu en nöt/frömassa (...) Föresten är det någon som provat med vassleprotein (Whey) som bas?
Ur effektivitetssynvinkeln vinner man inget på att ersätta kolhydrater (t ex dadlarna som bindemedel) med proteiner (t ex vassleprotein). Eftersom proteinandelen redan är hög i den mat vi diskuterar, tänker jag (kanske amatörmässigt), att jag lika gärna kan "fylla ut" det lilla som är kvar med mer lättsmälta kolhydrater, som ju blir snabbare tillgängliga för kroppen vid behov av snabb påfyllning inför någon mer intensiv ansträngning (och det är väl mest det man har den sortens "godis" till).

Sen är jag tveksam till att även genomsnittligt pressa fett- och proteinandelen i min färdkost utöver de redan höga värden den redan ligger på (över 50% fett, ca 20% protein). Med den näringstätheten (kring 630 kcal/100 g) bär jag inte på mer än 400 g mat/dag och känner inget behov att pressa detta ytterligare. Forums näringsfysiologiproffs får rätta om jag har fel, men min mage säger, att den gärna vill ha de återstående 30% i form av långsamma och fiberrika kolhydrater ;).
 
Min vanliga rutin består av

Grötfrukost - portionsförpackad, med torrmjölk, socker, kanel, mandlar och torkade äpplen. Kokar inte, utan häller bara varmvatten på.

Lunch - Frystorkat. Köper alltid från USA. Blir mycket billigare, mer energi och har finns fler roliga smaker. Backpackers Pantry är mitt favoritmärke, slår Real med hästlängder. Varför frystorkat? För att jag gillar att ha det smidigt och snabbt på lunchen, speciellt om det är dåligt väder.

Middag - Hemtorkat, bara fantasin sätter gränserna. När man har slagit läger så spelar det inte så stor roll att det måste dra en stund.

Övrigt - Blandat snacks så som Beef Jerky (köps också med fördel från USA), Runekakor, proteinbars och godis.

Dryck - Whisky, tillräckligt så det räcker för en liten per kväll.


Du kommer hitta vad som passar dig. Men när du lär dig så ta hellre med lite för mycket än för lite (utan att överdriva)

Vart köper du Backpackers Pantry? Direkt från deras sida? Hade vart kul o testa! Hur blir det med tull och skatter mm?
 
Ur effektivitetssynvinkeln vinner man inget på att ersätta kolhydrater (t ex dadlarna som bindemedel) med proteiner (t ex vassleprotein). kolhydrater ;).

Jag tänkte mer att ha vassleproteinet som bas och göra en chokladkaka av det, dvs mätta det med kakao, kokos, kakaosmör sen är det ju fritt fram att ha i kolhydrater i vilken form man vill även om det inte "behövs". Föresten, kokosflingor i hade nog varit gott också, Heavy Duty Bounty

Blir till att testa ikväll!

En parantes: Man kan anpassa fettsorterna efter den förväntade temperaturen på vandringen. Ska man tex sommarvandra i varmare länder väljer man mer kakaosmör eftersom det har en smältpunkt på 32-36 C medan kokosolja har ca 24 grader(det är därför det kallas kokosolja eftersom i de länderna det används mer frekvent är det nästan alltid i flytande form).
 
Att godis i MÖ inte är fett utan blandningar med mera bindmedel och kolhydrater stämmer väl överens med temperaturläget. Jo det brukar bli över 35 rätt regelbundet.
Karavangodis är lätt att hitta i invandrarbutiker men även hos vanliga specerilador.
go tur
 
Att godis i MÖ inte är fett utan blandningar med mera bindmedel och kolhydrater stämmer väl överens med temperaturläget. Jo det brukar bli över 35 rätt regelbundet.
Karavangodis är lätt att hitta i invandrarbutiker men även hos vanliga specerilador.
go tur

Tack! Jättebra tips det ska jag lägga på minnet!
 
Jag brukar leva på snabbnudlar, varma koppen minestrone, finncrisp med mjukost, fikon, nötmix och en liten bit torkat ren eller älgkött. Billigt, lätt, kompakt och sa jag billigt.
 
Säkert oxså mer lättsmält än för fet kost. Få har förstorad lever som inuiterna som kan nyttja späck bättre än vi.
Bra tips och budgetmodell gör det inte sämre.
go tur
 
Säkert oxså mer lättsmält än för fet kost. Få har förstorad lever som inuiterna som kan nyttja späck bättre än vi.
Bra tips och budgetmodell gör det inte sämre.
go tur

Återigen tack, jag är "all ears" och suger åt mig av din kunskap. Jag förstod inte riktigt när Ainon sa det men du lyfte det till en högre pedagogisk nivå. Bra där.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.