Påsarna från vindunken=bra vattenbehållare?

Bekväm som jag är använder jag de vinfyllda vindunkspåsarna till att transportera vin.

Dricksvatten transporterar jag i en Ortliebs påse som är ganska lätt men stryktålig.

Dessutom har jag använt vindunkspåsar, såna som man får köpa toma, till vatten&mattransport:

Jag har ett par små kylväskor, en dimensionerad för en sixpack 0,5l burkar och en för en sixpack 0.3l burkar. För varje kylväska halvfyller jag två vindunkspåsar med vatten, sätter passliga matransoner mellan vindunkspåsarna, in i kylväskan och ner i frysen. Allt får frysa till ordentligt före avfärd. Under resan öppnar jag en kylväska i taget och då maten är uppäten har vindunkspåsarna också tinat och innehållet är ju dricksvatten. Resten av resan är ju kylväskorna dödvikt men vindunkspåsarna väger praktiskt taget ingenting och tar inte heller något utrymme. Fruset vatten är egentligen inte lika effektivt som kommersiella kylklabbar men iom att man effektivt fyller hela volymen i kylväskan så går det praktiskt taget ut på ett och samma men utan dödvikten.

Bättre och använda ölbrukar som frysklampar - då kan man ju ha lite kul också.

Dom fryser ju inte sönder men man kan inte öppna dom så länge dom håller minusgrader - då får man spontan frysning när gasen bubblar till - då väller det ut issörja ur dom.

Prova i frysen.

Perfekt kylklamp med flera egenskaper

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Dom fryser ju inte sönder men man kan inte öppna dom så länge dom håller minusgrader - då får man spontan frysning när gasen bubblar till - då väller det ut issörja ur dom.

Prova i frysen.

Men smakar inte öl som varit frusen illa, eller åtminstone annorlunda. Har för mig att jag glömt öl frysen och att de inte var goda upptining. Men det var hemma - kanske smakkraven är lägre i skogen....

/Patrik

Fruset vatten är egentligen inte lika effektivt som kommersiella kylklabbar

Är du säker på det? Sist jag googlade runt så verkade det faktiskt som att rent vatten är det som är bäst på att lagra kyla när man fryser det. Skillnaden gentemot de kommersiella grejerna är möjligen smältpunkten, men nöjer man sig med nåt som smälter vid 0 grader så verkar det svårt att med enkla medel få till nåt bättre än rent vatten?

Färsköl tål inte nerfrysning utan smakförändring.
Bärbanden i Ortlieb mfl säckar ger möjligheten till varm dusch ute, något mera reparbete med nakna vinpåsar, därför bytte ego.
go tur

Prova i frysen.

Detta är ingen bra ide, jag har vid ett tillfälle med avsikt frusit in öl för midsommarfirande, flera av dessa burkar hade "sprängts upp" och ölsörja runnit ut i frysen.
Vid ett annat tillfälle glömdes en burk som skulle snabbkylas, den "small" också!

Ja fan det har jag också varit med om men Pripps 5,2 och Pripps 7,2 burkar har jag lyckats hålla
superkylda??.

-20 och -25 , öppnar man dom då så bubblar ju det till och då skapas is runt bubborna och det som sker är spontafrysning på nån sekund.

Jag har har inte hunnit forska i det heller då jag skippar öl på kallare vinteräventyr oftast.

Skall göra några experiment med olika ölmärken

Förstår inte vitsen för kajakpaddling.. Ok om man ska hika ultralätt då kanske det är värt.
Men jag vill ha hyfsat tåliga grejer när jag paddlar, vassa kanter i kajaken, lasta i och ur på sand och klippor, inte så kul om det läcker ut dricksvatten. En "riktig" vattensäck eller två för några hundralappar är väl värt pengarna. Alternativt ett knippe 1.5-liters petflaskor

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips