Parkering Kiruna/Abisko?

Jag ska upp och vandra Kungsleden i augusti. Abisko till Nikkaluokta. Tänkte gå på ca 8 dagar, inklusive en topptur på Kebnekaise.

Jag tänkte köra upp till Norrland. Någon som vet om man ställa bilen i Kiruna under tiden man vandrar, dvs i åtta dagar? Hur är det med inbrott osv? Är kirunaborna kriminella av sig? Vore det säkrare att parkera i Abisko?

Inbrott, dom monterar ner bilen i molekyler och skickar den med post till Polen där dom skruvar ihop den igen ;)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inbrott, dom monterar ner bilen i molekyler och skickar den med post till Polen där dom skruvar ihop den igen ;)

Var det inte så att Nissarna skruvar ner bilen i molekyler och skickar det till Nord Polen där Tomte Far tar och skickar delarna som julklappar till stackare som har tagit upp sådana reservdelar på sina önskelistor? Så har du tur kan du få tillbaks någon del till jul, kanske ett hjul!

God tur och God hjul!

Som opartisk observatör kan jag meddela att Kirunaborna inte bara är trevliga och vackra, de är även extremt ärliga... ;)

Allvarligt talat så vet jag att det varit en del problem längs med E10 och på industriområdena i Kiruna, både "lokala förmågor" och norrmän har snott extraljus och liknande så jag skulle undvika de stora parkeringarna vid Coop, slalombacken och Ö&B.
I Kiruna är det gratis att parkera men det finns en tidsbegränsning och P-skiva så man riskerar böter om man långtidsparkerar inne i stan. Jag skulle nog chansa på parkeringen bakom Parkskolan (mot kyrkan).
Flygplatsen har långtidsP men den ligger ju lite avsides, även jvg-stationen har en liten parkering längs med E10:an.
Nere vid LKAB finns en stor parkering, ganska tom under semesterveckorna...

Abisko turiststation har en stor parkering om det känns tryggare.

/M

avslutad210712

Gäst
Om det var mer sär skrivningar i Kiruna än på utsidan så måste det ha varit mycket.........

Som opartisk observatör kan jag meddela att Kirunaborna inte bara är trevliga och vackra, de är även extremt ärliga... ;)

Allvarligt talat så vet jag att det varit en del problem längs med E10 och på industriområdena i Kiruna, både "lokala förmågor" och norrmän har snott extraljus och liknande så jag skulle undvika de stora parkeringarna vid Coop, slalombacken och Ö&B.
I Kiruna är det gratis att parkera men det finns en tidsbegränsning och P-skiva så man riskerar böter om man långtidsparkerar inne i stan. Jag skulle nog chansa på parkeringen bakom Parkskolan (mot kyrkan).
Flygplatsen har långtidsP men den ligger ju lite avsides, även jvg-stationen har en liten parkering längs med E10:an.
Nere vid LKAB finns en stor parkering, ganska tom under semesterveckorna...

Abisko turiststation har en stor parkering om det känns tryggare.

/M

Tack för svaret! Abisko känns nog som det säkraste alternativet. Måste man boka plats i förväg? Vad kostar det? Hittar inte så mycket info på deras hemsida.

avslutad210712

Gäst
Tack för svaret! Abisko känns nog som det säkraste alternativet. Måste man boka plats i förväg? Vad kostar det? Hittar inte så mycket info på deras hemsida.

Det var gratist sist jag parkerade där och man behöver/kan inte boka i förväg.

avslutad210712

Gäst
Om man skall åka buss mellan abisko-nikkaluokta eller nikkaluokta-abisko så skiljer det en hel del i tid beroende på åt vilket håll man åker. Åtminstone var det så sist jag funderade på att ta bilen så kolla det med länstrafiken. Finns kanske roligare saker än att vandra omkring i Kiruna en halv dag.

Om man skall åka buss mellan abisko-nikkaluokta eller nikkaluokta-abisko så skiljer det en hel del i tid beroende på åt vilket håll man åker. Åtminstone var det så sist jag funderade på att ta bilen så kolla det med länstrafiken. Finns kanske roligare saker än att vandra omkring i Kiruna en halv dag.
Kiruna är faktiskt en riktigt trevlig, mysig och spännande stad. Har man inte varit där innan så rekommenderas starkt att lägga en halv dag där. Snart försvinner den ju dessutom.

Gratisparkering i Abisko ...

... om du ställer bilen på den stora grusplanen vid järnvägsstationen Abisko Turist. Jag har stått där en vecka vid flera tillfällen. Helt oproblematiskt, hittills ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips