Parkering Kiruna/Abisko?

Jag ska upp och vandra Kungsleden i augusti. Abisko till Nikkaluokta. Tänkte gå på ca 8 dagar, inklusive en topptur på Kebnekaise.

Jag tänkte köra upp till Norrland. Någon som vet om man ställa bilen i Kiruna under tiden man vandrar, dvs i åtta dagar? Hur är det med inbrott osv? Är kirunaborna kriminella av sig? Vore det säkrare att parkera i Abisko?
 
Inbrott, dom monterar ner bilen i molekyler och skickar den med post till Polen där dom skruvar ihop den igen ;)
 
Inbrott, dom monterar ner bilen i molekyler och skickar den med post till Polen där dom skruvar ihop den igen ;)

Var det inte så att Nissarna skruvar ner bilen i molekyler och skickar det till Nord Polen där Tomte Far tar och skickar delarna som julklappar till stackare som har tagit upp sådana reservdelar på sina önskelistor? Så har du tur kan du få tillbaks någon del till jul, kanske ett hjul!

God tur och God hjul!
 
Som opartisk observatör kan jag meddela att Kirunaborna inte bara är trevliga och vackra, de är även extremt ärliga... ;)

Allvarligt talat så vet jag att det varit en del problem längs med E10 och på industriområdena i Kiruna, både "lokala förmågor" och norrmän har snott extraljus och liknande så jag skulle undvika de stora parkeringarna vid Coop, slalombacken och Ö&B.
I Kiruna är det gratis att parkera men det finns en tidsbegränsning och P-skiva så man riskerar böter om man långtidsparkerar inne i stan. Jag skulle nog chansa på parkeringen bakom Parkskolan (mot kyrkan).
Flygplatsen har långtidsP men den ligger ju lite avsides, även jvg-stationen har en liten parkering längs med E10:an.
Nere vid LKAB finns en stor parkering, ganska tom under semesterveckorna...

Abisko turiststation har en stor parkering om det känns tryggare.

/M
 

avslutad210712

Gäst
Om det var mer sär skrivningar i Kiruna än på utsidan så måste det ha varit mycket.........
 
Som opartisk observatör kan jag meddela att Kirunaborna inte bara är trevliga och vackra, de är även extremt ärliga... ;)

Allvarligt talat så vet jag att det varit en del problem längs med E10 och på industriområdena i Kiruna, både "lokala förmågor" och norrmän har snott extraljus och liknande så jag skulle undvika de stora parkeringarna vid Coop, slalombacken och Ö&B.
I Kiruna är det gratis att parkera men det finns en tidsbegränsning och P-skiva så man riskerar böter om man långtidsparkerar inne i stan. Jag skulle nog chansa på parkeringen bakom Parkskolan (mot kyrkan).
Flygplatsen har långtidsP men den ligger ju lite avsides, även jvg-stationen har en liten parkering längs med E10:an.
Nere vid LKAB finns en stor parkering, ganska tom under semesterveckorna...

Abisko turiststation har en stor parkering om det känns tryggare.

/M

Tack för svaret! Abisko känns nog som det säkraste alternativet. Måste man boka plats i förväg? Vad kostar det? Hittar inte så mycket info på deras hemsida.
 

avslutad210712

Gäst
Tack för svaret! Abisko känns nog som det säkraste alternativet. Måste man boka plats i förväg? Vad kostar det? Hittar inte så mycket info på deras hemsida.

Det var gratist sist jag parkerade där och man behöver/kan inte boka i förväg.
 

avslutad210712

Gäst
Om man skall åka buss mellan abisko-nikkaluokta eller nikkaluokta-abisko så skiljer det en hel del i tid beroende på åt vilket håll man åker. Åtminstone var det så sist jag funderade på att ta bilen så kolla det med länstrafiken. Finns kanske roligare saker än att vandra omkring i Kiruna en halv dag.
 
Om man skall åka buss mellan abisko-nikkaluokta eller nikkaluokta-abisko så skiljer det en hel del i tid beroende på åt vilket håll man åker. Åtminstone var det så sist jag funderade på att ta bilen så kolla det med länstrafiken. Finns kanske roligare saker än att vandra omkring i Kiruna en halv dag.
Kiruna är faktiskt en riktigt trevlig, mysig och spännande stad. Har man inte varit där innan så rekommenderas starkt att lägga en halv dag där. Snart försvinner den ju dessutom.
 
Gratisparkering i Abisko ...

... om du ställer bilen på den stora grusplanen vid järnvägsstationen Abisko Turist. Jag har stått där en vecka vid flera tillfällen. Helt oproblematiskt, hittills ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Newlin Öppet för parkering i kärringsjön? Fjällvandring 8
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
Evajar Parkering i Gjendesheim Fjällvandring 9
Skägg1 Parkering Tossåsen Fjällvandring 7
seasteel Tips på parkering för sommarens korta vandring? Fjällvandring 11
Vintergäcken Vålåstugan till Kläppens parkering Fjällvandring 3
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
81nahoj Parkering Hardangervidda Fjällvandring 0
PZON_390 Parkering Hemavan ? Fjällvandring 4
hbgsnix Vadvetjåkka parkering Fjällvandring 5
IntMurr Buss eller bil till Grövelsjön? Parkering? Fjällvandring 6
John_T Parkering i Tossåsen? Fjällvandring 8
oscar-ja Parkering Rönäs, Artfjället? Fjällvandring 2
jonahsenften Parkering i Sultielma Fjällvandring 2
coolmanq Parkering vid Leirungsbuin (nära Gjendesheim)? Fjällvandring 1
niklas_klinte Parkering vid Aktse Fjällvandring 2
Nettan A Parkering vid Kebnats Fjällvandring 2
Vonsan Parkering Kvikkjokk Fjällvandring 12
petratetra Parkering Gjendesheim Fjällvandring 7
micke_h Jotunheimen, parkering? Fjällvandring 5
Sofino Parkering Ljungdalen (Ljungris) Fjällvandring 10
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Pla690 Gasol Kiruna Fjällvandring 6
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
utesälen Bli av med gasflaskor i Kiruna? Fjällvandring 6
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
dmitrij Taxi Kiruna Nikkoluokta Fjällvandring 1
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.