Parkera bilen, vart ?

Vi ska vandra kungsleden kvikkjokk - saltoluokta strax efter midsommar.

Vart är det bäst att parkera bilen för att kunna komma till kvikjokk med buss, och sedan tillbaka till bilen från saltoluokta ?

Kan man t.ex åka buss från gällivare till kvikkjokk? Och finns det isåfall bra parkering i gällivare ?

/Mvh Samuel

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Visst kan man åka buss från gällivare till Kvikkjokk, fast inte utan byten.

Enda busslinjen till och från Kvikkjokk utgår från Jokkmokk/Murjek.

Hur det ligger till med parkering i Gällivare vet jag inte, enda gången jag haft bilen med mig till fjällen parkerade jag i Jokkmokk (gick från Ritsem till Kvikkjokk).

//T

verkar som att man kan åka smidigt från jokkmokk till kvikkjokk.
Sedan från saltoluokta tar man bussen till gällivare och därifrån buss till jokkmokk.

Jokkmokk ser ut o vara bästa alternativer.

76 : finns det gott om parkeringar i jokkmokk och måste man betala ?

Hmmm, minns inte hur gott om parkeringar det fanns. Jag stod på en parkeringsplats ganska nära busstation och jag tror inte att jag betalade något. Det var iofs några år sedan så det är nog säkrast att någon mer lokal förmåga får svara på det.

Nu går visserligen busstidtabellen på länstrafikens hemsida ut den första maj men det ser ut som att det endast går en buss från Kebnats per dag och att den är framme i Gällivare 18.00. Så sent skulle inte jag lita på att det gick förbindelse till Jokkmokk. Om du har för avsikt att avsluta vandringen i Saltoluokta tror jag du var rätt ute från början, ställ bilen i Gällivare.

//T

Senast jag åkte Ritsembussen var linjen lagd så att den gör en krok till Porjus, som ligger ungefär halvvägs mellan Gällivare och Jokkmokk. Där var bytestiden till lämplig Jokkmokksbuss omkring trekvart eller så. Får se hur det ser ut när sommarens tidtabeller kommer upp, men man lär alltså inte behöva åka hela vägen till Gällivare först.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips