Parang

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kukri

En parang är väl en typ av kniv/huggare, som bygger på Ghurkasoldaternas traditionella "Kukri". En kniv som ursprungligen smids fram ur en bils bladfjäder (oftast lastbil).
Enligt myten så drar en Ghurka aldrig sin Kukri, i onödan.
För om han gör det, så måste den få smaka blod!

Ja, ja, bladfjädrar till andra fordon, vagnar, eller nåt då. Detta har jag alltså läst. Jag var inte själv med på den tiden, så jag får gå på det.

carvingkimbo; sa:
Ja, ja, bladfjädrar till andra fordon, vagnar, eller nåt då. Detta har jag alltså läst. Jag var inte själv med på den tiden, så jag får gå på det.

Det är väl Wiseman som skriver detta i sin bok, men jag tror inte han syftar direkt på kukrin utan snarare på liknande knivar som används i andra länder.

Finns f.ö. nån Yahoo-grupp eller nåt sånt (eller om de har egen hemsida) för folk som har/gillar/är intresserade av kukri. Av nån anledning var det väldigt många gamla brittiska soldater som var medlemmar:) Minns tyvärr inte adressen, var länge sen jag snubblade över sidan.

Wisemans egen

Verkar som Lofty Wiseman designat en egen variant på temat. Den säljs bl.a. av Penrith Survival Equipment för 120 GBP. Deras hemsida finns på http://www.edirectory.co.uk/pf/pages/banner.asp?CompanyID=55&afid=55

Klicka på "Knifes" och gå vidare till knivsida 2, så finns den där.

För övrigt har jag haft det tvivelaktiga nöjet att använda Cold Steels variant av den här knivdesignen (kommer inte ihåg namnet på modellen). Knivens tånge var inte genomgående och skaftet var av ett ganska mjukt gummi, detta blev obehagligt sladdrigt i handen när man högg. Köp inte en sådan!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips