Paracord på kniv

Snyggt! Riktigt snyggt, t o m!
Men om du skulle behöva _använda_ linan så får du sannerligen inte ha bråttom! Svinrygg är rätt petig att ta upp.

Intressant, men det svåraste är att få tag i själva snöret, dvs paracorden. Själv har jag tur at bo i Göteborg och därför har jag inte långt till Military Shop.

Det var också där jag senast köpte min cord (dämpat skogsgrön). Ca 15 meter. Tyvärr kommer jag inte ihåg priset, men det var inte så blodigt. Håller för ca 400 kg i 4 mm grovlek! Obs, en äkta cord har innanför skalet minst 5 (i mitt fall 7) spunna trådar i Spectra Fiber.

Spectra är nog den starkaste tråden som människan har tillverkat. Det finns antagligen bara en tråd som är starkare och det är en äkta spindeltråd.

~Paul~

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Lasse C; sa:
Attackscouten; sa:
Där är det nån som har pysslat ett tag :)

Det är kul med knoperier! Jag håller faktiskt på med sånt själv. Lite bilder finns här:
http://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/la...://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/lasse_carenvall/

LC

Jag skulle själv vilja lära mig mer om knopar och sånt. Har du några bra länktips? Vad är det för knop du har gjort på yxorna, det ser ut som någon variant av valknopen.

//Perra

perrascout; sa:
Jag skulle själv vilja lära mig mer om knopar och sånt. Har du några bra länktips? Vad är det för knop du har gjort på yxorna, det ser ut som någon variant av valknopen.

//Perra

Det är inte bara en variant av valknop - det ÄR en valknop. En s k flerslagen valknop, närmare bestämt en 32-slagen med 11 bukter. (Om inte minnet sviker mig)
Det bästa länktipset som finns är http://www.igkt.net
Det är till International Guild of Knot Tyers. (Ja, jag är självfallet medlem.) Där hittar du de verkligt duktiga & seriösa, men även nybörjare är välkomna. dessutom är det ett enastående trevligt gäng! Det finns ett forum, och länksamlingen är toppen. Kolla särskilt länken till peter Suber´s länksamling! DEN är sannolikt den bästa på nätet!

LC

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips