Paracord på kniv

Snyggt! Riktigt snyggt, t o m!
Men om du skulle behöva _använda_ linan så får du sannerligen inte ha bråttom! Svinrygg är rätt petig att ta upp.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Intressant, men det svåraste är att få tag i själva snöret, dvs paracorden. Själv har jag tur at bo i Göteborg och därför har jag inte långt till Military Shop.

Det var också där jag senast köpte min cord (dämpat skogsgrön). Ca 15 meter. Tyvärr kommer jag inte ihåg priset, men det var inte så blodigt. Håller för ca 400 kg i 4 mm grovlek! Obs, en äkta cord har innanför skalet minst 5 (i mitt fall 7) spunna trådar i Spectra Fiber.

Spectra är nog den starkaste tråden som människan har tillverkat. Det finns antagligen bara en tråd som är starkare och det är en äkta spindeltråd.

~Paul~

Lasse C; sa:
Attackscouten; sa:
Där är det nån som har pysslat ett tag :)

Det är kul med knoperier! Jag håller faktiskt på med sånt själv. Lite bilder finns här:
http://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/la...://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/lasse_carenvall/

LC

Jag skulle själv vilja lära mig mer om knopar och sånt. Har du några bra länktips? Vad är det för knop du har gjort på yxorna, det ser ut som någon variant av valknopen.

//Perra

perrascout; sa:
Jag skulle själv vilja lära mig mer om knopar och sånt. Har du några bra länktips? Vad är det för knop du har gjort på yxorna, det ser ut som någon variant av valknopen.

//Perra

Det är inte bara en variant av valknop - det ÄR en valknop. En s k flerslagen valknop, närmare bestämt en 32-slagen med 11 bukter. (Om inte minnet sviker mig)
Det bästa länktipset som finns är http://www.igkt.net
Det är till International Guild of Knot Tyers. (Ja, jag är självfallet medlem.) Där hittar du de verkligt duktiga & seriösa, men även nybörjare är välkomna. dessutom är det ett enastående trevligt gäng! Det finns ett forum, och länksamlingen är toppen. Kolla särskilt länken till peter Suber´s länksamling! DEN är sannolikt den bästa på nätet!

LC

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips