Paketkroken på Victorinox?

Min, och säkert alla andras (där inte lättpackaren "strippat" den) Victorinox Climber mfl. har det spännande verktyget "paketkrok" på knivens rygg. Den kallas även för "multi-purpose hook". Så långt är allt väl. Men jag har ännu inte använt den alls trots att jag använder min fickkniv i princip dagligen. Jag behöver inspiration.

A) Är det någon som använder paketkroken - och då till vad?
B) Vad skulle man kunna ha den till?
C) Varför kallas den för paketkrok?

Hälsningar

Tommy

Bilagor

• climber2.jpg
    climber2.jpg
    88.1 KB · Visningar: 963
Det enda

jag använt den till är att naja ståltråd.

Antar att man kan spänna snören när man knyter paket med kroken.

Thure

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Man använder helt enkelt kniven som ett bekvämare handtag istället för o ha paketets nören som skär in i handen.
Kroken under "snörkrysset" och bär i kniven istället.

Jupp, allt ovanför är bara antaganden, men skulle jag ha min Champ med mig när jag fâr ett tungt paket med snören om sâ skulle jag testa det.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Jag har slipat insidan av min krok så att den fungerar som en mindre buköppnare. Funkar väl till fisk och mindre vilt.

~Paul~

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.