Paketkroken på Victorinox?

Min, och säkert alla andras (där inte lättpackaren "strippat" den) Victorinox Climber mfl. har det spännande verktyget "paketkrok" på knivens rygg. Den kallas även för "multi-purpose hook". Så långt är allt väl. Men jag har ännu inte använt den alls trots att jag använder min fickkniv i princip dagligen. Jag behöver inspiration.

A) Är det någon som använder paketkroken - och då till vad?
B) Vad skulle man kunna ha den till?
C) Varför kallas den för paketkrok?

Hälsningar

Tommy

Bilagor

• climber2.jpg
    climber2.jpg
    88.1 KB · Visningar: 926
Det enda

jag använt den till är att naja ståltråd.

Antar att man kan spänna snören när man knyter paket med kroken.

Thure

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Man använder helt enkelt kniven som ett bekvämare handtag istället för o ha paketets nören som skär in i handen.
Kroken under "snörkrysset" och bär i kniven istället.

Jupp, allt ovanför är bara antaganden, men skulle jag ha min Champ med mig när jag fâr ett tungt paket med snören om sâ skulle jag testa det.

Jag har slipat insidan av min krok så att den fungerar som en mindre buköppnare. Funkar väl till fisk och mindre vilt.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips