Paketbehållare över skivbroms

Tyvärr blev det inte av. Vi åkte till australien och vandrade och klättrade istället.

I år fundera vi på lite långfärds cykling på stigarna i norrland, så ska snart börja fundera på utrustningen igen....
 
Tubus Swing pakethållare ska väl kunna funka bra, har den själv på min MTB och det är kanon, har Vaudeväskor på den just nu. Håller för ca 20 KG. Funkar ju dock bara för dämpade gafflar. Finns på cykelcity.se.

/Daniel
 
Jag har en

Thorn; sa:
Jaha, där ser man. I mitt förra inlägg nämnde jag 2 pakethållare passande skivbromsmonterade cyklar, + även dämpade cyklar. Som kan köpas i Holland.
Men de finns även att köpa för den intresserade i Sverige. Närmare bestämt hos http://www.cykelnetto.com

Jag har en så'n Old Man Moutainrack från Cykelnetto. Är mycket nöjd, den har fått goda vitsord i Cycling+.Jag har skrivit en resention om den hät på forat.
 
Re: Tack

160270; sa:
Hejsan,

Tack för länkan. Vet du var/om de säljes i sverige?

Säljes på Johanssons Cykelservice i Götene, Västra Götaland (00511-50187), dock har dom nu bytt leverantör så tror det är utgående varor. Finns dock ett par produkter kvar.
 
Re: Ny adapter från Tubus!

PeterT; sa:
Samtliga de pakethållare i aluminium jag tidigare använt, 3 fram och 4 bak, har spruckit i svetsarna!

I Indien såg jag också spruckna aluminiumpakethållare, inget kul om man är ute på långcykling. Detta betyder nu inte att allt aluminium är värdelöst. Det är i hög grad en fråga om legeringens kvalitet och behandling. Det som används för pakethållare och bagageräcken verkar dock vara av genomgående låg kvalitet.

I Ladakh på Chang La hade vi frost, ett par minusgrader, och när jag på morgonen körde genom en bäck med stökig, stenig botten sprack aluminiumräcket som min styrväska var fäst på. Kylan hade helt enkelt gjort det så skört att det brast mitt itu av ett några lätta stötar.

Tubus är lite dyra men å andra sidan är de lätta och fantastiskt stryktåliga. Har man bagaget på räcken är Tubus oslagbart.
 
Re: Re: Ny adapter från Tubus!

ipg289h; sa:
Kylan hade helt enkelt gjort det så skört att det brast mitt itu av ett några lätta stötar.

Mycket troligare är att det var en utmattningsspricka. Vi har diskuterat aluminiums egenskaper tidigare i det här forumet. Kraftigt förenklat kan man säga att pakethållare av aluminium alltid har en begränsad livslängd, och ju tyngre man lastar dem (eller ju klenare de är) desto kortare tid håller de.
 
Re: Re: Re: Ny adapter från Tubus!

GunnarH; sa:
ipg289h; sa:
Kylan hade helt enkelt gjort det så skört att det brast mitt itu av ett några lätta stötar.

Mycket troligare är att det var en utmattningsspricka. Vi har diskuterat aluminiums egenskaper tidigare i det här forumet. Kraftigt förenklat kan man säga att pakethållare av aluminium alltid har en begränsad livslängd, och ju tyngre man lastar dem (eller ju klenare de är) desto kortare tid håller de.

Om nu aluminium generellt har en så begränsad livslängd undrar jag hur det kommer sig att t.ex ett flygplans vingar inte ramlar av oftare än de gör och det är ohyggligt sällan?
 
Re: Re: Re: Re: Ny adapter från Tubus!

klippen; sa:
Om nu aluminium generellt har en så begränsad livslängd undrar jag hur det kommer sig att t.ex ett flygplans vingar inte ramlar av oftare än de gör och det är ohyggligt sällan?

Därför att flygplan dimensioneras noggrannt så att man från början känner till den beräknade livslängden på vingbalkar, tryckskrov och andra väsentliga delar. När den beräknade livslängden är slut kan flygplan gångtidsförlängas genom att man byter ut delar, eller ibland bara genom att man gör noggrannare beräkningar och prov.

Flygplan följs dessutom upp noga genom att man regelbundet inspekterar dem för att hitta sprickor, och man gör fortlöpande utmattningsprov i riggar på marken för att på det viset fånga upp eventuella räknefel.

Dessutom tillämpar man s.k. fail safe-konstruktion, som innebär att konstruktionen är gjord så att en sprickas tillväxt ska stoppas innan den hinner leda till katastrof, förutsatt att inspektionerna sköts som de ska.

Ibland blir det fel, som t.ex. när två Viggen tappade varsin vinge i mitten av 1970-talet, eller när tryckskroven sprack på ett par De Havilland Comet på 1950-talet och en Boeing 737 på 1980-talet.

http://aar400.tc.faa.gov/Programs/AgingAircraft/Structural/Background/background.htm

[Ändrat av GunnarH 2006-03-04 kl 22:48]
 
Re: Re: Re: Ny adapter från Tubus!

GunnarH; sa:
Mycket troligare är att det var en utmattningsspricka.

Mycket möjligt. Såvitt jag förstår var det en mycket billig aluminiumlegering, det var inte ett rör utan en helt solid tillböjd aluminiumpinne.

Dock har jag, även om det var en spricka, en känsla av att det var minusgraderna som utlöste att det brast.

När det gäller flygplan eller för den delen bättre cyklar använder man helt andra aluminiumlegeringar som härdas på olika sätt. Jag har tre hojar i aluminium och har hittills inte haft minsta problem. Däremot har jag fått en spricka in en chromolyram.

Per
 
Re: Re: Re: Re: Ny adapter från Tubus!

ipg289h; sa:
GunnarH; sa:
Mycket troligare är att det var en utmattningsspricka.

Mycket möjligt. Såvitt jag förstår var det en mycket billig aluminiumlegering, det var inte ett rör utan en helt solid tillböjd aluminiumpinne.

Dock har jag, även om det var en spricka, en känsla av att det var minusgraderna som utlöste att det brast.

När det gäller flygplan eller för den delen bättre cyklar använder man helt andra aluminiumlegeringar som härdas på olika sätt. Jag har tre hojar i aluminium och har hittills inte haft minsta problem. Däremot har jag fått en spricka in en chromolyram.
Per

Jag har en alu.ram som rullat 14858 och den håller utmärkt. Jag har också haft pakethållare i alu. som hållt utmärkt, bl.a på en Centurion Pro Tourer och en Madison Ridgeback. Båda hojarna gick med packväskor i många hundratals mil. Jag ska dock erkänna att jag fått byta bak på min Batavus M'Prove fast det tror jag mer berodde på taskigt hantverk på just den detaljen än att den var av alu. Det var liksom svetsfogarna som brast.
 
Jag har inte sagt att aluminiumkonstruktioner har KORT livslängd, bara att den är begränsad. Hur länge aluminiumdelar håller beror på vilken livslängd de är dimensionerade för och hur de balastas.
Olika legeringar har olika hållfasthet och känslighet för utmattning.

Stål får också utmattningssprickor om kunstruktionen är klent dimensionerad eller överbelastas, men det GÅR att göra stålkunstruktioner som inte utmattas.
[Ändrat av GunnarH 2006-03-05 kl 20:25]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.