påkalla hjälp i nöd..

Har precis startat en ny tråd i forumet "Säkerhet".......kolla gärna och kom med synpunkter.
Den är YTTERST SERIÖS !!!

För två sommrar sen slutade vi vår fjällvandring i Vakkotavare och där träffade vi på en äldre kvinna. När vi stod där och pratade så hittade jag en visselpipa liggandes i gräset. Jag och mina polare skrattade glatt och hade en massa skämt om vad den använts till, fotboll på keb osv.

Kvinnan menade att den var ett upperligt säkerhetsvektyg när man är ute och vandrar på egen hand och t.ex. ramlar och blir liggandes på något ovanligt ställe. En visselpipa hörs bra mycket länge än att ligga och ropa på hjälp. Dessutom är det ett ovanligt ljud i fjällen vilket gör att man lyssnar extra noga om man hör det. Och hur mycket plats tar en visselpipa i en byxficka?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Visselpipa brukar vara en obligatorisk del av utrustningen vid multisport och bergslöpning, och bör nog gärna vara det även vid annat friluftsliv. Som sagt, hur stor plats tar den? Om man t ex sätter en på varje av de ryggsäckar man brukar använda så finns den alltid med. En del ryggsäckar har t o m en vissla inbyggd i bröstspännet, och den ger ett rejält ljud trots sin litenhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips