Pajas-äventyrare på P4

Flera anledningar:

* Att åter lyfta den avart av äventyrare som breder på varenda mening med ca 1000% för att imponera.
Denna äventyrare är inte ensam om detta. Snarare regel än undantag.

Jag tror som sagt inte ens detta är på riktigt fortfarande.

* Att säga vad jag tycker eftersom äventyraren själv vill ha reaktioner. Vilket han nu fått.

* Tyckte helt enkelt det var en ruskigt komisk intervju och att fler borde lyssna på den. Utsidan är då forumet för detta så ämnet tillhör denna plats.

Att han breder på till 1000% det är din egen överdrift av vad han säger i intervjun. Det är ju inte särskilt mycket av de påståenden som du gör i OP som stämmer egentligen.

Du vill lyfta fram och ifrågasätta kommersialiseringen kanske, men genom att "håna" någon annan? Du lyfter ju fram den här killen speciellt dessutom. Jaja, just det, han var ju med på radion... :/

Jag tycker faktiskt att det är dags att skita i att starta sådana saker på forum, det här som på andra. Om man vill prata om att det är så många som vill tjäna pengar som här på "äventyreriet", eller vill utmärka sig eller annat så går det att göra utan att förminska eller förlöjliga någon. Poängen går att få fram i alla fall oavsett ämne.

Du kan ju berätta varför du är en bättre äventyrare än han på radion.
 
Det är en kille som upplevt mycket vid ung ålder, han får det låta som jäkligt kul. Ja, det är roligt för han. Han får dessutom chansen att berätta det för radion, det är också något som antagligen skulle vara kul om en själv fick chansen till det och jag är inte förvånad över att han tycker det själv.

Varför inte bara låta honom tycka det, låta han berätta om det i radion och tycka att det är kul för honom att berätta om och uppleva saker.

Det är liksom som om att han inte har tillräckligt mycket med äventyrspoäng av någon anledning. (I systerforumet så säger man att det är helt ok att kalla sig för fotograf även om man inte är den bästa, har mest erfarenhet eller annat. Det räcker att man fotograferar.)

Ok, ja det finns säkert värre trådar, och värre sätt att uttrycka sig. Andra kanske skulle svarat mig med något jobbigt epitet, att vara otrevlig i svaret tillbaka. Det finns andra forum som det är kutym på. Den här tråden är inte så "hemsk" om man jämför med andra, eller ens svaren är inte så heller (hemska).

Samtidigt så tycker jag att det är tråkigt att behöva föra fram sin synpunkt genom det sättet som det gjorts.

Killen har kul och har fått en möjlighet att förmedla det till, det är bara bra.
 
Det är en kille som upplevt mycket vid ung ålder, han får det låta som jäkligt kul. Ja, det är roligt för han. Han får dessutom chansen att berätta det för radion, det är också något som antagligen skulle vara kul om en själv fick chansen till det och jag är inte förvånad över att han tycker det själv.

Varför inte bara låta honom tycka det, låta han berätta om det i radion och tycka att det är kul för honom att berätta om och uppleva saker.

Det är liksom som om att han inte har tillräckligt mycket med äventyrspoäng av någon anledning. (I systerforumet så säger man att det är helt ok att kalla sig för fotograf även om man inte är den bästa, har mest erfarenhet eller annat. Det räcker att man fotograferar.)

Ok, ja det finns säkert värre trådar, och värre sätt att uttrycka sig. Andra kanske skulle svarat mig med något jobbigt epitet, att vara otrevlig i svaret tillbaka. Det finns andra forum som det är kutym på. Den här tråden är inte så "hemsk" om man jämför med andra, eller ens svaren är inte så heller (hemska).

Samtidigt så tycker jag att det är tråkigt att behöva föra fram sin synpunkt genom det sättet som det gjorts.

Killen har kul och har fått en möjlighet att förmedla det till, det är bara bra.

jag undrar fall du lyssnat på repotaget, självklart har han rätt att yttra sig men under repotaget drar det iväg från sanningen. vissa saker är så överdrivna, det är ungefär som att påstå sig ha varit i rymden för att man flygit på 10 000 meter.

tycker det är bra att dom slår ett slag för äventyrare men sanningshalten i repotaget måste man kunna ifrågasätta .

Är jag svartsjuk? , absolut inte , men det är för att jag inte söker den uppmärksamheten.att han gör det får stå för han själv men min personliga åsikt är att man ska hålla sig så nära sannigen som möjligt.

My 2 cent
 
Känner du de nu är du ny här.

Hur som helst, 21 år, borde veta bättre men samtidigt inte fel att ta de chanser man får, kul för han. Men man kan ju tycka att media borde ha bättre koll på vad som görs, är ju rätt pinsamma saker han kommer med.
 
Du kan ju berätta varför du är en bättre äventyrare än han på radion.

Verkligen inte.
Av den enkla anledningen att jag inte är någon äventyrare.
Och det är inte han heller.

Jag betalar gärna mina licenspengar till nånting annat än till någon som påstår att han förmodligen är först någonsin med att ha tillbringat en vecka ute i början av Januari utan mat (Oklart om det verkligen var det).

Har man varit på radion 23 gånger så kanske det är dax att ifrågasätta?
 
jag undrar fall du lyssnat på repotaget, självklart har han rätt att yttra sig men under repotaget drar det iväg från sanningen. vissa saker är så överdrivna, det är ungefär som att påstå sig ha varit i rymden för att man flygit på 10 000 meter.

tycker det är bra att dom slår ett slag för äventyrare men sanningshalten i repotaget måste man kunna ifrågasätta .

Är jag svartsjuk? , absolut inte , men det är för att jag inte söker den uppmärksamheten.att han gör det får stå för han själv men min personliga åsikt är att man ska hålla sig så nära sannigen som möjligt.

My 2 cent

Drar iväg från sanningen i den mån att det kan kallas för pajas-äventyrare o.s.v. förutom de lögner som OP dragit till med, vilka saker är det som drar iväg från sanningen i reportage.

Är det inte dags att reda ut det nu?

...men så är det attityden är så illa att man motiverar och argumentera för att skapa en sådan här tråd. Vad gick den ut på? Att håna någon annan, att tala illa om någon annan, för att den varit i radion... och varit med om mer saker än en själv, förmodligen.
 
Verkligen inte.
Av den enkla anledningen att jag inte är någon äventyrare.
Och det är inte han heller.

Jag betalar gärna mina licenspengar till nånting annat än till någon som påstår att han förmodligen är först någonsin med att ha tillbringat en vecka ute i början av Januari utan mat (Oklart om det verkligen var det).

Har man varit på radion 23 gånger så kanske det är dax att ifrågasätta?

Du använder dig själv som mall för att ta bort värdet av det han säger, du säger ju att i.o.m. att han kallar sig äventyrare så ska du vara upptäcktsresande. Har du en lista vad som krävs för att berätta om sig själv som äventyrare då? Jag ser inte att det finns någon anledning att ifrågasätta hans beskrivning bara för att det finns någon annan som varit med om mer saker.

Sa han verkligen att han varit ute en vecka i januari utan mat?

Nej, att vara med i radion 23 gånger är inte ett skäl att håna någon. Du har inte ifrågasatt du har hånat och dessutom ljugit för att få andra med dig om det. Ifrågasätta vad? Du kan ju inte ifrågasätta någon om du ljuger om det denne sagt.

Du tycker det är ok, av någon anledning, du fortsätter dessutom att argumentera fram en motivering.
 
Senast ändrad:
Jeeeeebus...är ni säkra på att detta var på riktigt, han trollar väl eller? Om inte så måste detta, som någon nämnde tidigare, tyvärr vara resultatet av en slopad värnplikt kombinerat med någon diagnos.

Hursom, han är inte ensam numera med denna inställning! Helt klart en lämplig kandidat för att bli "certifierad äventyrare" med tierras äventyrsakademi.

Kanske börjar bli gammal men hajjar inte grejen, när blev det vktigare att UTGE sig för att vara något man villa vara än att faktiskt ge sig ut bland bergen under flera år och verkligen BLI det man vill. Det senare måste väl vara mycket roligare då man faktiskt får erfarenhet och har kul under tiden?
 
Nix. Inte ljugit. Jag står för varje ord jag sagt. Av de anledningar jag talat om för dig innan.

Självklart ska någon som varit i radion 23ggr och farit med osanningar ifrågasättas.
 
Jag har svårt att se hur man kan sammanfatta det hela som att killen är dum i huvudet, "har en diagnos", eller på något sätt bör lastas. Om något är han i mina ögon ett offer i en vrickad mediakultur där ens legitimitet baseras på huruvida någon vill lyssna när man skriker, snarare än på vad man har att komma med.

Rikta kritiken och funderingar på vad SR och Expressen håller på med, och varför, istället för att ge killen underlag för en stor klump i magen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Phyllobates Sveriges största levande äventyrare, bushcrafter, mm? Allmänt om friluftsliv 60
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
Nilsson.J Vilka svenska äventyrare ser du upp till? Allmänt om friluftsliv 49
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.