Padjelanta

Hej!

Jag har vandrat hela Padjelantaleden och utgick då från Kvikkjokk. Om du vill flyga in och ta en del av leden rekommenderar jag att istället flyga från Kvikkjokk till Tarralouppal. Du lägger då till två dagsetapper före Staloluokta, men dessa två tyckte jag var bland de bästa!

Men i vilket fall är Padjelanta är så fint!
Madeleine
 
Hej!

Jag har vandrat hela Padjelantaleden och utgick då från Kvikkjokk. Om du vill flyga in och ta en del av leden rekommenderar jag att istället flyga från Kvikkjokk till Tarralouppal. Du lägger då till två dagsetapper före Staloluokta, men dessa två tyckte jag var bland de bästa!

Men i vilket fall är Padjelanta är så fint!
Madeleine


Åh det ska jag kolla upp. Alltid bra att få höra andras upplevelser. //Caroline
 
En trevlig variant om man vill gå på led är att gå väster om Kutjaure på Nordkalottleden till Vaisaloukta.
 
Padjelantaleden är en fin vandring. Jag har gått leden 2 gånger och kan tänka mig att göra det igen.

Själv tycker jag att det är finast att starta i Kvikkjokk och vandra uppför Tarradalen mot kalfjället, det ger er också möjligheten att följa Tarraätno och ha fiskbart vatten utmed hela sträckan när lusten att prova fiskelyckan faller på;)
Första sträckan upp till nationalparksgränsen går i skog, så välj packbara fiskespön som inte sticker upp över ryggsäcken.
Det är tillåtet att fiska 1km på varje sida om leden (med vissa undantag) med fiskekort (Jokkmokkskortet). Jag har haft bra fiskelycka i vattnen utmed leden;)

Största utmaningen med Padjelantaleden som kräver viss planering, är ledens totala längd tillsammans med begränsade möjligheter till proviantering utmed leden. Proviant och bränsle finns att köpa i STF Såmmarlappa och i Staloloukta. Några andra stugor kan ha viss försäljning, men inget ni skall planera efter.
Början av Juli är fortfarande tidigt på säsongen i Padjelanta, så räkna med ganska kalla nätter. Dessutom ofta mer mygg den tiden på året än början av augusti.
 
Leden är riktigt fin hela vägen. Gick från Kvikkjokk till Vaisaluokta för några år sedan. Tyckte det var för mycket civilisation när jag kom till Staloluokta dock så fortsatte en etapp till för vilodag. Fisk och glödkakor kan man med lite tur få på flera stugplatser, men det är väl inget man ska planera efter eftersom det beror på fångst och bemanning.
 
Padjelantaleden är en fin vandring. Jag har gått leden 2 gånger och kan tänka mig att göra det igen.

Själv tycker jag att det är finast att starta i Kvikkjokk och vandra uppför Tarradalen mot kalfjället, det ger er också möjligheten att följa Tarraätno och ha fiskbart vatten utmed hela sträckan när lusten att prova fiskelyckan faller på;)
Första sträckan upp till nationalparksgränsen går i skog, så välj packbara fiskespön som inte sticker upp över ryggsäcken.
Det är tillåtet att fiska 1km på varje sida om leden (med vissa undantag) med fiskekort (Jokkmokkskortet). Jag har haft bra fiskelycka i vattnen utmed leden;)

Största utmaningen med Padjelantaleden som kräver viss planering, är ledens totala längd tillsammans med begränsade möjligheter till proviantering utmed leden. Proviant och bränsle finns att köpa i STF Såmmarlappa och i Staloloukta. Några andra stugor kan ha viss försäljning, men inget ni skall planera efter.
Början av Juli är fortfarande tidigt på säsongen i Padjelanta, så räkna med ganska kalla nätter. Dessutom ofta mer mygg den tiden på året än början av augusti.

Hej

När jag läser om stugorna står det att alla stugor som inte är STF har försäljning av provianter, med olika stora sortiment. STF stugorna står det däremot att inga stugor säljer proviant av något slag.
Vad jag förstår så känns det som mat tar störst plats i packningen.
Tack för att du delade med dig. Känns som man måste dubbelkolla med stugorna om det som står på hemsidan verkligen stämmer.
Uuuuuhhh myggen är nog det jag kommer ha svårast för😳
//Caroline
 
En trevlig variant om man vill gå på led är att gå väster om Kutjaure på Nordkalottleden till Vaisaloukta.

Leden är riktigt fin hela vägen. Gick från Kvikkjokk till Vaisaluokta för några år sedan. Tyckte det var för mycket civilisation när jag kom till Staloluokta dock så fortsatte en etapp till för vilodag. Fisk och glödkakor kan man med lite tur få på flera stugplatser, men det är väl inget man ska planera efter eftersom det beror på fångst och bemanning.

Hej!
För mycket civilisation ? Nej det vill man ju inte ha. Det gör mig förvånad.
Känns som ni alla säger samma sak om mat och det är att man inte ska planera efter att det finns mat att köpa i varje stuga. Får nog verkligen tänka om här.

//Caroline
 
Padjelanta är väldigt fint.
Kan verkligen rekommendera att vandra där.

Håller med tidigare om att köpa rökt fisk och glödkaka i samevistena.

Vad gäller packning finns det många tips här på Utsidan.
Men ska du bo i stuga kan du hålla nere packningen och få en lättare vandring.

/Ulf
 
Padjelanta är väldigt fint.
Kan verkligen rekommendera att vandra där.

Håller med tidigare om att köpa rökt fisk och glödkaka i samevistena.

Vad gäller packning finns det många tips här på Utsidan.
Men ska du bo i stuga kan du hålla nere packningen och få en lättare vandring.

/Ulf

Hej

Tack för kommentar. Tanken är väl att inte bo i stuga men det är skönt att veta att möjligheten finns.
Tror nog att man får provpacka innan, lätt att det blir för mycket:)

// Caroline
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
Crimper Padjelanta i presentform Fjällvandring 14
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
Airfoil Det börjar pirra nu - Padjelanta. Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.