Padjelanta

God morgon!

Ska vandra Padjelantaleden i början av juli (har aldrig gjort något liknande innan) och undrar om ni har några kloka tips att bidra med? Landskapet ser fantastiskt ut.
Bästa/finaste sträckorna, packning, myggigt, fiskeställen etc,

Skulle verkligen uppskatta lite visdom:)

//Caroline
 
Läs allt du kan hitta om sträckan här på utsidan och i någon bok, ifall du inte redan gjort det. Ha kartan tillhands under läsningen så kan du följa med på den.
Du har valt en fin sträcka, som är lättvandrad.
Ett tips: besök samevistet vid Kaitumjaure. Bada bastu/köp glödkakor/rökt fisk hos dem.
Go tur!
 
Läs allt du kan hitta om sträckan här på utsidan och i någon bok, ifall du inte redan gjort det. Ha kartan tillhands under läsningen så kan du följa med på den.
Du har valt en fin sträcka, som är lättvandrad.
Bra tips! Karta är bra att skaffa tidigt i planeringen men ett dugligt substitut finns här: http://kso2.lantmateriet.se/

Allt du behöver veta finns alldeles säkert att hitta här på Utsidan så det är bara att söka på! En lämplig bok är Claes Grundstens på Fjälltur: Padjelanta, Sulitelma.
Ett tips: besök samevistet vid Kaitumjaure. Bada bastu/köp glödkakor/rökt fisk hos dem.
Go tur!
Vill inte vara den som anmärker men för tydlighetens skull tror jag att Fossa här nog menar Kutjaure.
 
Läs allt du kan hitta om sträckan här på utsidan och i någon bok, ifall du inte redan gjort det. Ha kartan tillhands under läsningen så kan du följa med på den.
Du har valt en fin sträcka, som är lättvandrad.
Ett tips: besök samevistet vid Kaitumjaure. Bada bastu/köp glödkakor/rökt fisk hos dem.
Go tur!

Hej

Har införskaffat vattentät karta.
Tack för tipset om samevisten, den ska jag absolut gå till.

//Caroline
 
Utmärkt bra val! Jag var där förra sommaren, och hittade enligt mitt tycke himmelriket på jorden; Staloluokta. Har du gott om tid så lägg en extra dag där och bara häng :)

När jag var där åt jag grillad röding i en kåta hemma hos en same-familj, kan vara bland det mysigaste jag har gjort. Läs gärna http://www.bejegard.se/kategori/resa/fjallvandring-2014/ för mer tips!

God tur!

Det låter härligt.
Var det lätt att fånga rödingen? Vad jag förstår så är det inte så lätt att få någon. Läste att många fick gå besvikna därifrån, utan fångst.
Tanken är att flyga ut till Staloluokta och sedan gå upp till Ritsem. Har tänkt att ha gott om tid 8-9 dagar. Så det finns möjlighet att stanna lite längre om man hittar någon fin plats. Hur är det med eldning och virke? Har läst lite olika saker vad som gäller.

//Caroline
 
Det låter härligt.
Var det lätt att fånga rödingen? Vad jag förstår så är det inte så lätt att få någon. Läste att många fick gå besvikna därifrån, utan fångst.
Tanken är att flyga ut till Staloluokta och sedan gå upp till Ritsem. Har tänkt att ha gott om tid 8-9 dagar. Så det finns möjlighet att stanna lite längre om man hittar någon fin plats. Hur är det med eldning och virke? Har läst lite olika saker vad som gäller.

//Caroline

Jag fiskade inte själv, så har tyvärr ingen aning. I det här fallet såg jag en lapp i receptionen vid fjällstugan. Betalade någonstans runt 150-160 kr för hela måltiden.

Helikopterturen är magisk! Själv började jag i Ritsem och avslutade i Staloluokta med att flyga ut, men det har nog ingen betydelse tänker jag. Tips är att ta med lite extra kontanter, vid vissa av fjällstugorna kunde man köpa exempelvis knivar eller andra souvenirer.

/B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
Crimper Padjelanta i presentform Fjällvandring 14
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
Airfoil Det börjar pirra nu - Padjelanta. Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.