Padjelanta/Sarek i Juni

Jag tänkte vandra genom Padjelanta och Sarek dom två första veckorna i Juni. Jag ska gå från "Silvervägen" norrut mot Staloloukta, och därifrån österut mot Akkajaurekapellet och sen sydöst ner till Lautolohkko (ursäkta stavningen jag menar högplatån väster om Pårtemassivet). Jag fortsätter över platån och sen norrut genom Sarvesvagge, Akkavagge, Routhesvagge och sen vidare upp till Ritsem. Jag har ingen karta framför mig nu men det här är den ungefärliga färdplanen.

Nu till mina frågor: Hur är snöläget så här års där uppe? Går båten över Akkajaure? Är allt stängt i Stalo? Får man fiska någonstans under vägen? Hur många myggor finns det? Och tillslut den eviga frågan stövlar eller kängor?

Jag är tacksam för alla råd och allmänna tips och trix.
 
Det är tidigt på säsongen. En hel del snö är nog kvar och det är blött. Det är dock inte säkert att "myggexplosionen" kommit igång.

Div "kollektivtrafik" mm i hittar du på STFs hemsida under "Bra att veta". Under Boende kan du söka på fjällstugor/-stationer för att se deras öppethållande.

/Håkan

[Edit: Rättat de jämrans länkarna]
[Ändrat av Håkan K 2004-05-19 kl 11:41]
 
Angående vaet mellan stövlar och kängor så är det oftast bäst att hålla sig till det man är "van" vid att vandra i. Kan man undvika stenig terräng så fungerar det bra med stövlar och undviker man de blötaste områdena så fungerar det bra med kängor.
 
Broar...

Angående snön kan jag bara gissa att det kommer ligga en del snö kvar. Jag gick genom Sarek första halvan av juli förra året och då var det mycket växter som just hade slagit ut.

Det som du måste tänka på är att om du tänker använda dig av broarna inne i Sarek så är det inte säkert att de är på plats så tidigt, den vid Skarja brukar lyftas på plats när brofästena är helt snöfria. Normalt sker detta veckan efter midsommar. Kommer tyvär inte ihåg var jag läst detta och om samma tid gäller för alla broar.

Lycka till //David
 
Mycket snö

Vet inte riktigt hur mycket snö det varit i de trakterna i år men du kan nog räkna med att det är ett tjockt lager på lutholako (högslätten väster om Pårte) och alla andra ställen över ca 800-900 meter.
Vid midsommar 2000 kunde vi från Vallespiken se en driva som sträckte sig från Ryggåsberget över Lutholako mot Pårte. Kunde dock inte se hur långt ut på slätten den nådde eftersom den var skymd av andra kullar men eftersom den började från toppen av Ryggåsberget så var det alltså ingen liten plogvall. Jag hade personligen inte gett mig upp på de höjderna den årstiden utan ett par skidor, knappt då. Vårsnön är svår att ta sig fram i eftersom den kan vara riktigt lös och kornig.

Det är också helt rätt att pålyftsbroarna inte är på plats. Du måste alltså planera din rutt så att du kommer fram utan att måsta vada något av de större vattendragen. Enligt din plan måste du över Sarvesjokk, Kouperjokk och Smailajokk vilket kommer vara besvärligt, inte alla kommer över dem vid normalt vattenstånd. Chansen är större att hitta snöbryggor än att kunna vada även små jokkar. Du kommer förmodligen gå mitt i värsta vårfloden. Mer om broarna kan du läsa på http://www.fjallen.nu under Aktuellt. Där skriver de när de är lagda på plats.

Det är alltså inte bara så att markerna är lite fuktiga utan det kommer bli riktigt problematiskt och farligt att ta sig fram. Frågar du mig avråder jag dig från en tur vid den tidpunkten (utan att veta hur erfaren och kunnig du är). Vänta 2-3 veckor och du kommer få det mycket trevligare eller planera för en tur där du inte behöver ta dig från a-b utan kan ta dig fram efter förutsättningarna.

Men våren är en fantastisk tid i fjällen så jag kan förstå var för du vill. Ska bli spännande att höra hur det gick om du ger dig iväg!
 
Tidigt

Hej!

Jag håller med föregående inlägg - Det är lite tidigt.

Våren är kall (just nu i hela landet) och det snöar fortfarande i fjälltrakterna. Det är två veckor kvar till "början av juni".

Jag skall själv ge mig upp till Pajdelanta/Sulitelma vid midsommartid och hoppas då att snön skall vara borta till största delen, även om man även då kan råka ut för mycket snö på högre höjd.

Var också uppmärksam på slasklaviner, som kan förekomma tidigt på säsongen. Inget att leka med.

Annars är juni en ofta "bortglömd" säsong i fjällen - ljust dygnet runt och myggorna fortfarande i ide.

Mvh Bert
 

avslutad210712

Gäst
Re: Tidigt

nidob49; sa:
Var också uppmärksam på slasklaviner, som kan förekomma tidigt på säsongen. Inget att leka med.

Vad är en slaskravin och hur undviker man dem - stanna hemma är liksom inget alternativ även om det är enklast *L*. Skall upp till abisko/kebnekaise området på midsommarafton och räknar med att det kan vara snö kvar på de högsta ställena och vill inte ha den över mig utan möjligen under kängorna.
 
Re: Re: Tidigt

avslutad210712; sa:
nidob49; sa:
Var också uppmärksam på slasklaviner, som kan förekomma tidigt på säsongen. Inget att leka med.

Vad är en slaskravin och hur undviker man dem - stanna hemma är liksom inget alternativ även om det är enklast *L*.

Nej - stanna inte hemma av fruktan för slasklaviner!

Går man märkta leder är det nog sälla någon fara med det.

Och jag vill inte överdriva faran på något sätt. Sunt förnuft skall alltid finnas med, när man vandrar i fjällen.

Slasklaviner förekommer i branta sluttningar med mycket snö, som i stark värme blir vattenrik och tung. De kan dra med sig stora mängder jord och stenblock. Det är alltså inte "bara snö" som kommer. Just i början av sommaren - innan all snö har smält bort och innan resterande snö har "satt sig", finns risken förstås. Övrig tid under vandringssäsongen är det nog väldigt ovanligt i våra fjäll.

Går man i ledlöst land, kanske man kan frestas att gena över någon fin och slät snösluttning.

Har inte varit med om någon själv, tack och lov. Men sett verkningarna efter en i Stora Sjöfallets Nationalpark.

Mvh Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CptChernobyl Padjelanta - Sarek Juni 2011 Fjällvandring 8
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
NordhKap Padjelanta & Sarek Fjällvandring 14
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
Sedis Sarek/Padjelanta 6-7 dagar Fjällvandring 8
jnn79 Padjelanta & Sarek i augusti Fjällvandring 0
b1ff Padjelanta/Sarek i sommar - tips sökes Fjällvandring 14
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
nidob49 Bro över Mielleätno Padjelanta/Sarek. Fjällvandring 4
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.