Padjelanta Väst

Kastar ut en fråga här får se om någon vet.
Vi planerar en tur Rago - Junkerdalen under barmarkstid.
Någon som vet om det går att ta sig fram mellan Virijaure och blåmannsisen? Jag ser på kartan och satelitfoto att det rinner en bred jock där men kan givetvis inte avgöra om den är vadbar utan att ha varit där.
Någon?

Duvggejåhkå ....

Skulle gissa att det är Duvggejåhkå som du menar och nej den är i normalfallet inte vadbar. Kommer väldigt mycket smältvatten från Blåmannaisen i den jåkken.

Så vitt jag vet finns det inte någon säker rutt från Rago och söder ut förbi Blåmannaisen, förutom över isen vilket givetvis innebär att man måste ha glaciärutrustning.

Jag har dock kikat lite på en rutt väster om Blåmannaisen som ser ut att vara möjlig även om det troligtvis krävs att man passerar åtminstone en av jokkarna uppe på glaciärtungan. Men då jag inte gått där vet jag inte om den är möjlig ..... och man kommer till slut fram till Fauske vilket är en "liten" omväg för er del

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tackar för det svaret.
Det står inget namn på jåkken på min karta men det är troligen samma jag menar. Kanske får ta med packraften och paddla över där den är bredast ☺️.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips