Padjelanta/Sarek i sommar - tips sökes

Det börjar bli dags att spika sommarens färdväg. Vi har ca 14 dagar på oss, och startar i början av augusti.

Tänkt rutt är Vaisaluokta-Staloluokta-Alkavagge-Ruotesvagge-Kisuris-Akkastugorna.

Blir det stressigt tror ni, om vi räknar med 10 vandringsdagar, och 3-4 i reserv?

Är det några knöliga vad, förutom vid Alkajaure? Vem kan man kontakta för att kolla om båtarna finns där i år?

"Måsten" och intressanta topptursförslag mottages tacksamt.

/Henrik
 
b1ff; sa:
Det börjar bli dags att spika sommarens färdväg. Vi har ca 14 dagar på oss, och startar i början av augusti.

Tänkt rutt är Vaisaluokta-Staloluokta-Alkavagge-Ruotesvagge-Kisuris-Akkastugorna.

Blir det stressigt tror ni, om vi räknar med 10 vandringsdagar, och 3-4 i reserv?
Det bör inte vara några problem
Är det några knöliga vad, förutom vid Alkajaure? Vem kan man kontakta för att kolla om båtarna finns där i år?
Nej, det är inga knöliga vad att tala om. Vadet vid Alkajaure är inte speciellt svårt heller om man går över tillräckligt högt upp.
Båtarna lär vara där eftersom de har en kyrkvecka där varje sommar. Det är kyrkan - någon församling i Jokkmokk om jag kommer ihåg rätt - som äger och ansvarar för båtarna.
"Måsten" och intressanta topptursförslag mottages tacksamt.
Inga direkta måsten kanske men det finns ju massor av intressant om man vill och har tid. Det närmaste man kan komma ett "måste" kanske är klintkusten på Virihaures norra strand. Om vädret är bra så lär solnedgången där vara bland det vackraste man kan få uppleva! :)
Vi hade tyvärr ingen tur med vädret ifjol så det blev inget...
 
Tja!
Jag skulle välja bort vaisaluokta som startplats. Inte så kul start med 1 km brant berg att bestiga innan man kommit in i lunken.

Sen tar det också mkt längre tid att ta sig dit me båten och ni missar en hel massa sjyssta vyer mot sarek på väg in. Bättre att avsluta den vägen vid sol kan man slå upp tältet på kanten strax ovanför vaisaluokta. Slappa den sista dan med världens vakraste vy över Akkajaure att äta frukost i.

Startar ni i Akka stugorna istället kan ni ju bara välja nån dal in i sarek o ändå hinna till Staloluokta på era 14 dagar o sedan avsluta vid vaisaluokta. Då får ni också den härliga hängbron vid stallohaure eller va sjön nu heter.
go tur!
jonas
 
Inga direkta måsten kanske men det finns ju massor av intressant om man vill och har tid. Det närmaste man kan komma ett "måste" kanske är klintkusten på Virihaures norra strand.
Ett rimligt surrogat är ju att se till att en tältplats hamnar på näset mellan Arasluokta och Staloluokta. Utsikten därifrån är inte dum.
 
Gå västsidan till Stalo!

Hejsan!

Jag gick nästan exakt samma tur för ett par år sen och valde den gången att gå på den västra sidan av de stora sjöarna på vägen söderut till Staloluokta. Visserligen tar detta alternativ 1-2 dagar extra men det är det helt klart värt. Faktum är att området längst väster ut i Padjelanta troligen är landets mest orörda fjällvärld och dessutom har man fantastiska vyer över både Sarek-fjällen och Sulitelma. Denna rutt torde dessutom passa bra in om man väljer att starta i Vaisaluokta.

/ Stefan
 
Går man på västsidan måste man väl fixa båtskjuts på något vis eftersom Tukijåkka inte är att leka med (fast tydligen vadbar för den modige, enligt en annan tråd här.) - Hur gjorde du där?
 
[QUOTE"Måsten" och intressanta topptursförslag mottages tacksamt.

/Henrik [/QUOTE]

Tja, kanske givet. Men Alkavare kapell får man ju inte missa. Uppför backen, känn tjärdoften, slå upp dörrar och fönster och njut!
 
Det fanns båtar.

svartöra (Daniel Berglund) skrev:[/i]
Går man på västsidan måste man väl fixa båtskjuts på något vis eftersom Tukijåkka inte är att leka med (fast tydligen vadbar för den modige, enligt en annan tråd här.) - Hur gjorde du där?

Nu har jag ingen karta framför mig, men jag antar att Tukijåkka antingen är "bäcken" som rinner från Blåmannaisen ut i Virihaure, eller kanske den som rinner ut i sjön precis innan Staloluokta!?!

Vid den första bäcken fanns det när vi gick två båtar uppe vid sjöarna som ligger ett par km söder om den då raserade bron (en 5-6 år sen!). Om båtarna är borta, vilket jag inte skulle tro men det är det nog klokt att ta reda på, kan man nog vada denna bäck även om det såg lite svettigt ut när vi var där. Men det var i och för sig en mycket varm vecka med väldigt mycket snö kvar.

Vid den 2:a bäcken i närheten av Stalo hade vi en sån tur att vi stötte på två fiskare med gummibåt som gav oss lift över. Då hade vi i princip redan klätt av oss inför vadet som vi inte tyckte såg allt för svårt ut, men sånt kan ju ändra sig dag för dag.

Några andra svåra vad kan jag inte komma ihåg och av dessa två är det bara bäcken mellan Blåmannaisen och Virihaure som jag personligen skulle se som ett verkligt problem.

/ Stefan
 
Re: Det fanns båtar.

Nu har jag ingen karta framför mig, men jag antar att Tukijåkka antingen är "bäcken" som rinner från Blåmannaisen ut i Virihaure
Just den. Jag har bara sett den på avstånd, dvs från andra sidan sjön, men en bäck som avvattnar en glaciär av den storleken och som är synlig på det avståndet är inte trivial att vada.. Jasså, det finns båtar, det var en nyhet! Nå, man kanske inte kan räkna med dem 100% så en plan B är bra att ha. Kommer man norrifrån kan man a) vända b) vänta till någon råkar komma förbi med båt c) gå upp på glaciären d) vada e) tinga båt i förväg.

Exakt hur man fixar transporten i förväg vet jag inte men jag läste på någons website att de hade gjort detta.

Vid den 2:a bäcken i närheten av Stalo hade vi en sån tur att vi stötte på två fiskare med gummibåt som gav oss lift över.
Där är det väl lite mera båttrafik så lite tålamod borde funka om det är ovadbart. Det finns kanske någon slags sandrevel i en halvcirkel vid utloppet? I värsta fall får man gå upp till Sårjåsjaure och vada där, det ska gå enligt Grundsten.

Det hela är nog enklare om man kommer söderifrån för då kan man ordna transport i Stalo, hela vägen förbi båda vaden. Vill man titta på blommor (just det området är ju känt för sin flora) ska man ändå se till att vara där i juli och då kan man knappast räkna med att vaden ska vara samarbetsvilliga..

Jag har lurat på den turen rätt länge, får se om det blir av någon gång!

(Jaha, här är någon som vadat: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=1347 och här: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22047)
 
Jag gick från Stalo på västra sidan av sjöarna för många år sedan. Då fanns fortfarande bron kvar över Tukijåkka, som avvattnar delar av Blåmanisen. Bron var dock i ett bedrövligt skick och jag fick vada för att komma fram till bron... mkt snö det året.. Att vada Tukijåkka var helt uteslutet.

Vi fick båtskjuts från Staloloukta över Stalojåkka med samerna som bor bredvid Stalo. De sa att om vi inte kom över Tukijåkka (bron bortspolad) så var det bara att vandra till näset mittemot Stalo och tända en eld (med mkt rök). De avrådde dessutom starkt från att försöka vada Tukijåkka.

/Henrik
 
Väster om sjöarna

Vill bara påpeka några små saker.

Om man ger råd till någon som är osäker på att hinna runt från Vaisaloukta (via den turen som beskrivs i utsprungsinlägget) till Akka på 10 dagar, så är tipset att gå runt sjöarna (Virihaure och Vastenjaure)istället minst sagt vågat. (Om det nu inte var så att det var Sallohaure och Slappejaure som avsågs).

Det tar inte heller 1-2 dagar att gå runt om man inte håller ett MYCKET högt tempo. När vi gick runt sjöarna 1997 tog det oss 3 dagar och vi då gick mycket långt varje dag. Terrängen är ganska krävande så det blev många timmar varje dag. Då var vi ändå alla hyfsat vältränade och vädret var bra.

Man ska inte vada Tukijåkkå (det finns som sagt en separat tråd om detta).

Nej, spar den turen till en annan gång och planera då för båtfärd förbi jokkarna. Området väster om sjöarna är fantastiskt fint.

Alkavagge är en mycket vacker dal och turen du (Henrik) beskrev är trevlig. Routesvagge förbi Niak är också fin. Hur många dagar man behöver beror ju på hur långt man tänker gå varje dag. Jag skulle tro att 10 dagar totalt räcker fint (extradagarna inräknade alltså). Men vill man ha vilodagar, topptursdagar, allmänna slappardagar osv får man ju lägga till lite... :)

Lycka till och ha det trevligt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
NordhKap Padjelanta & Sarek Fjällvandring 14
CptChernobyl Padjelanta - Sarek Juni 2011 Fjällvandring 8
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
Sedis Sarek/Padjelanta 6-7 dagar Fjällvandring 8
jnn79 Padjelanta & Sarek i augusti Fjällvandring 0
7sjunger Padjelanta/Sarek i Juni Fjällvandring 16
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
nidob49 Bro över Mielleätno Padjelanta/Sarek. Fjällvandring 4
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.