Paddlingsteknikfråga

Ni som motionspaddlar/tävlingspaddlar, hur ser ni på kraftfördelningen i paddlingsdraget, är det en mjuk och jämn kraft genom hela draget, eller är det mer puls-likt, typ att man sätter i paddeln och trycker till på fotplattan samtidigt som bålen vrids, nästan som om man trycker kajaken framåt med fötterna, och att det är väldigt lite kraft mot slutet av draget?

Jag har rätt bra koll på hur tävlingstekniken ser ut med vinklar och positioner och så, bentramp och bålvridning etc, men har inte riktigt lyckas få en känsla för hur kraftinsatsen görs, hur det ska kännas. De teoretiska beskrivningar på paddlingsteknik jag har läst har inte lyckats förmedla den informationen till mig...

Jag brukar nog paddla mer mjukt och dragande, men känns som om det kanske borde vara en lite mer puls-lik nästan ryckig kraftinsats, i alla fall när det börjar gå 11 - 12 km/h och fortare.

/Anders

det är ingen ide att lägga kraft på paddeln efter att draghanden passerat knät det gräver bara ner kajaken ju fortare man kör ju tidigare måste kraften på.

Ok.... ungefär som jag trodde då. Ska experimentera lite. Just nu är det inte så stor skillnad mellan min toppfart och den fart jag kan hålla på ganska långa distanser, vilket nog är typiskt när man har halvkass teknik. Jag tror på träningsfilosofin att träna en hel del i överfart, tanken att genom att kunna paddla riktigt fort kan man köra långdistansfarterna mer avslappnat och ekonomiskt.

Prova att köra med motstånd. 2 innebandybollar på ett snöre runt skrovet håller ner farten och gör det enklare att känna paddeltagen. Intervaller på 30 sekunder - 1 minut ger en bra uppfattning om bästa grepp etc och ger tillfälle att verkligen jobba på bentrampet.

Tackar för tipsen.

Jag håller på att träna för att köra mitt första kanotmaraton, och jag kommer faktiskt använda havskajak på den (en Epic 18x) för jag litar inte riktigt på min balans och vädret kanske är kasst. Epic 18x är utformad så att den tillåter paddla med tävlingsteknik, men jag föredrar att träna mest i min motionskajak för att sittställningen och paddelisättningen är något bättre, helt enkelt enklare att träna teknik i den. I mina maratonfarter tror jag inte heller att Epic 18x bjuder så mycket mer motstånd i vattnet än motionskajaken gör...

Så jag ska nog prova det där med resistensträning nån gång och se hur det känns. Här i Luleå har vi några grymt grunda innerfjärdar (ca 50 cm djupt) i anslutning till kanotstadion som också erbjuder lite trög paddling... men innebandybollen lär nog bromsa mer än vågstudsen.

/Anders

Prova att köra med motstånd. 2 innebandybollar på ett snöre runt skrovet håller ner farten och gör det enklare att känna paddeltagen. Intervaller på 30 sekunder - 1 minut ger en bra uppfattning om bästa grepp etc och ger tillfälle att verkligen jobba på bentrampet.

två innebandybollar är lite väl brutalt funkar aldeles utmärkt att bara göra några knutar på en spännrem

Japp Knutar!

Skönt att få medhåll från Siven i en fråga där alla verkar vara emot mig annars.
Om vi bortser från effekten av resistansträning i havskajak utan begränsar oss till mer lättdrivna båtar så...
När jag kör resistansträning tar jag ett spännband framför sittbrunnen och tvistar det ett eller två varv under skrovet. Det bromsar tillräckligt mycket för att man lättare skall kunna känna alla nyanser under hela delen av tryckfasen. Att köra med mer motstånd än så tror jag bara innebär att man blir bra på att köra med mycket motstånd under kanoten. Styrka är mycket specifik och min uppfattning är att man bygger upp grund och maxstyrka i gymmet (om man bara kunde motivera sig att gå dit) och att man sedan tränar upp den explosiva och specifika styrkan i kanoten. I det momentet är det väldigt viktigt att man paddlar "som vanligt" dvs använder samma teknik och samma frekvens som när man sedan skall tävla.

Ni som kan det här med slätvattenspaddling... jag har funderat lite på det här med pull bars och fotremmar, är det nåt som bara är tänkt för 200 meter sprint, eller kör typ alla med det, även maratonpaddlare? Jag tycker den verkar bra för att liksom kunna dra fram höften i position inför isättningen, men det kanske inte alls är tanken med fotremmen / pull bar?

Igår beställde jag också en heltäckande fotplatta för att ersätta den 14 cm breda plankan som var standard i min Nelo Viper 51, jag är inte riktigt bekväm med att skjuta ifrån bara med framfoten och inte ha stöd för hälarna. Jag inser att det nog egentligen är bättre att skjuta ifrån med framfoten istället för hela foten för då får man användning av vaden, men det brukar mest bara sluta med kramp i hålfoten för min del... :).

/Anders

Här om dagen var jag ute på en av mina vanliga rundor.

Dvs började paddla lite lätt och försiktigt från bryggan (ca 4knop)och genom Gränsökanal med låg paddelföring för uppvärmningens skull.

Sedan kom jag ut på öppet vatten och i ca 15s/m på den öppna fjärden Gudingen med rejäl sjögång. Då växlade jag över på ett brett grepp i paddeln och kraftig ryggrotation med vingpaddel teknik där jag kan hantera den kraftiga vinden genom att nästan kasta mig från blade till blade oavsett kajakens egen stabilitet (hög stöttning hela tiden) och i motvind. På vägen tillbaka fortsatte jag med samma teknik men fick ta en del styrtag pga att roderverkan på min 100 inte är så mycket att hänga i gran, men riktigt härliga surfar i hög hastighet bjöds det på.

Tillbaka i kanalen och i lätt medvind flyttade jag ihop händerna och höjde paddelföringen, så att jag kunde dra paddeln parallellt med skrovet med kraftiga isättningar och en fart på ca 6knop.

Väl ute på andra sidan kanalen gjorde jag en kraftig spurt mot bryggan genom att flytta isär händerna en aning och växla återigen till vingliknande teknik men med mera kraft på slutet av draget och då nådde jag en hastighet av ca 8knop för att köra ur kroppen så att cirkulationen blir på topp.

Syftet med mina runder är att rensa kropp och själ på alla vis och det ger mig lycka och hälsa. Att komma först eller skrävla intresserar mig inte, men att dela med sig av sina erfarenheter och glädje är inte så tokigt det heller. Så varför begränsa sig till en teknik eller till material som inte medger användandet av annan teknik. Förvisso har jag priat bort förmågan att rolla och packa etc. men jag har vunnit något annat. Allas prioriteringar och användanden är individuella men många lyssnar okritiskt på instruktörer och professorer utan att känna efter själva och ha klart för sig vilket mål de har.

Skall man paddla 1000m, 10 000m, i vind eller bleke, motionera eller strosa runt och titta på sjöfågel?

Vilken teknik, material är lämpligt och går det att kombinera så att man får en hyfsad kompromiss?

Är en teknik och ett material det enda rätta för alla?

/Kåre

Här om dagen var jag ute på en av mina vanliga rundor.

Vilken teknik, material är lämpligt och går det att kombinera så att man får en hyfsad kompromiss?

Är en teknik och ett material det enda rätta för alla?

Jo det går nog att kombinera så att man får en hyfsad kompromiss. De nya snabba havskajakerna som tillåter både lårstöd och paddling med fria knän i kombination med en inte-så-aggressiv vingpaddel är nog en rätt bra kompromiss för många.

Just i den här tråden är det dock fokus på slätvattenspaddling... åtminstone var min tanke det :)

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg