Paddlingsområden på västkusten?

Hej

Jag har tidigare paddlat en hel del i Stockholms skärgård. Längden på turerna har varierat från ett par dagar till en vecka. Är nu sugen på att testa på paddling någon annanstans i vårt avlånga land i sommar. Letar efter tips på fina områden att paddla i. Jag har framförallt siktet inställt på västkustens skärgård, men kan tänka mig paddla på andra platser också.

Tips kring bra platser att utgå från någon?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Runt strömstad och ut till koster. Grymt fin skärgård där ute som räddades för kajakfolket när detblev nationalpark. Höll på att bli tältförbud på nästan alla öar. Speciellt s om sydkoster är en pärla.

Norrut är inte dumt heller!

Kan även göra reklam för skärgårdar norrut (bor själv i Göteborg och har därmed paddlat en hel del på västkusten)!

Höga kusten är jättefint, nästan inga andra människor (varken båtar eller paddlare), delen söder om Ulvöarna bitvis lite utsatt vindmässigt, men otroligt vackert. Lätt att sjösätta tex på Köpmanholmen.
En topptur på Mjältön (Sveriges högsta ö) är ett måste. Det är även lätt att komma på Skuleskogens vandringsled och gå till den mäktiga Slåttdalsskrevan (paddla in i den ganska djupa viken i fastlandet norr om Mjältön, längst in på norra delen av viken ser du stigen, där finns även en tältplats).

Luleå skärgård med förlängning mot Haparanda är också väldigt fint! Dessutom kom det ett nytt sjökort förra året vilket nog underlättar, när vi paddlade där för 2 år sen var många utmärkta grund istället små öar med träd... (en hel del landhöjning där)

Personligen skulle jag avråda från att paddla på Västkusten under industrisemestern. Hysteriskt mycket båtar och gapigt folk. Har du möjlighet att paddla i slutet av maj/början av juni är det dock helt fantastiskt, inga människor och blommande ängar på många öar!

Senast ändrad:
Fjällbacka skärgård med start i Grebbestad måste vara oslagbart.
Jag bifogar 3 kartbilder med siffror inlagda samt ett dokument med mycket kort beskrivning av de olika platserna.
Go tur!

HåkanF

OBS! Kartorna kom i fel ordning. Den mittersta ska vara överst.
Triangel betyder tältplats. Men det finns många fler...

Bilagor

• Fjällbacka.jpg
    Fjällbacka.jpg
    96.8 KB · Visningar: 1,162
  • Grebbestad.jpg
    Grebbestad.jpg
    85.2 KB · Visningar: 1,122
  • Hunnebostrand.jpg
    Hunnebostrand.jpg
    87.2 KB · Visningar: 818
  • Bohusbeskrivning.jpg
    Bohusbeskrivning.jpg