Paddling till Sarek

Hej,

har ni informationer över paddlingtur från sjö Tjaktjajaure till Laitaure i närheten Aktse. Vi skulle vilja gör i sommar denna tur.
Ursäkt min dålig svenska.

Vänliga hälsningar

Peter från Tyskland

Eftersom ingen har svarat hittils så svarar jag, utan att ha paddlat där själv.

Du kan köra bil fram till Sitoälvsbron (Tjaktjajaure).

Jag har hört att det inte är bra att paddla från Tjaktjajaure till Laitaure.
Stenar och en forts.

På sidan http://kartor.eniro.se kan du se flygfoto över området.

Man kan gå efter väg 10km fram till Laitaure om du har vagn till kanoten.
Sedan kan du paddla i Laitaure fram till Aktse och vidare till Sarek gränsen före Nammatj, förbjudet att paddla in i Sarek.

/Ulf

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack så mycket för din svar. Jag har läst en reportage på tysk över tur från Tjaktjajaure till Laitaure.
Se här: http://www.ally.ch/deutsch/kanuelements/Ally-Reisebericht-Lappland.html
Vi villja paddla till forsen Kuolleluoppal och sedan vi gör en portage på vägen från Sitoälvsbron till Aktse. Den är cirka fem kilometer till Laitaure. Problemet är, i nährheten vid strand från Tjaktjajaure stå ett ren-stängsel och Tjaktjajaure ska ha många klippor och stenar.

Vänliga hälsningar

Peter från Tyskland

Senast ändrad:
Hej Peter!
Jag har inte testat att paddla där, men har vandrat från Sitoälvsbron till båtplatsen i Laitaure. Kan bekräfta att det INTE går att paddla mellan dessa sjöar, det är en bred & grund, rejält stenig fors.

Vet inte riktigt hur det är att komma iland i Tjaktjajaure, men vägen mot Sitoälvsbron är kantad med renstängsel, och jag kan tänka mig att det är brant.
5 km låter kort, jag har för mig att vägen från Sitoälvsbron till båtlämningen är drygt 1 mil. Väl vid båtlämningen i Laitaure är det inga problem att komma i sjön. Fin strand, finns även en brygga.

Hoppas du har mycket paddelvana, speciellt om du ger dig ut i öppen kanot. För att vara en ganska liten sjö så blåser det upp ganska rejäla vågor på Laitaure. När vinden tar sats från fjällen genom hela Rapadalen så blåser det rejält.

Det är en underbart vacker natur, vet att jag höll på att tappa andan när jag kom körande på vägen mot bron och man plötsligt fick en första skymt över sjön rakt in i Rapadalen. Hoppas du kommer iväg, och får en trevlig tur. Det är väl värt alla ansträngningar! Glöm inte myggmedlet bara!

Ta gärna en titt på http://arrsjoblomman.zcout.se/
Gå in på "Fotoalbum", längst ner på sidan hittar du rubriken "Medlemmarnas privata äventyr". Bland dessa finns "2006 - Linnea, Jerker och Elinor i Sareks vildmark". Inte mycket till hjälp för att planera din paddeltur, men lite bilder att titta på och drömma dig dit....! ;)

Hej Elkie,

tack så mycket för dina informationer. Ursäkt min dålig svenska.
Jag har omkring förstå, vad du har skrivit. Jag är ingen paddel-elever, men och ingen paddel-guru. ;-) Nu jag har bekommer information det är förbjudet att paddla från Tjaktjajaure till Laitaure. Stämmer det?
Jag har besök dina fotoalbum. Mycket vacker bilder.
Frågor:
bild nr. 3 - dammen Tjaktjajaure?
bild nr. 29 - vägen till Laitaure och Aktse?
bild nr. 30 och 31 - pakeringplatsen Sitoälvsbron?
bild nr. 34 - forsen Kuolleluoppal mellan Tjaktajaure och Laitaure?

Jag hoppas, du kan mig förstå.

besök: http://www.northtrail.de/

Vänliga hälsningar

Peter från Tyskland

Rätt på alla bilder utom 34. Det är Storforsen, där vi stannade bilen och sträckte på benen. Vi sträckkörde från Dalsland till Sitoälvsbron, med endast ett par kortare matraster.
22 timmar i bilen blev det.

Tittade på hemsidan du länkade till. Trevliga bilder! Är det du & din kanot på bilderna? Isåfall har du varit i mina hemtrakter och paddlat. Glaskogen ligger inte alltför långt hemifrån. Tycker det ser ut som om du hanterar kanoten bra, så Laitaure bör inte bli några problem för dig. Gå iland om det blåser upp för mycket.....men det gäller ju överallt, inte bara i Laitaure.

Jag vet inte om det är förbjudet att paddla i Laitaure. Tycker det låter konstigt, det går ju båt-transporter på sjön flera gånger om dagen, så varför skulle man inte få paddla. Däremot kan jag tänka mig att man inte får paddla i nationalparken, men den börjar ju inte förrän du är en bit in i Rapadeltat.

Hej Elkie,

tack, ja har förstått det. Varje år vi är på semster i Sverige. Första station är på nästan allt Glaskogen Naturreservat.
I Tyskland och Sverige vi är oftare med kanot ute.
Det vet jag, på sjöar i Sverige är ofta forkommande hård vind. Daför vi måste avbryter tur på Kornsjöarna i Bohuslän för två ar sedan.
Du har skriver "Däremot kan jag tänka mig att man inte får paddla i nationalparken, men den börjar ju inte förrän du är en bit in i Rapadeltat." Det är jämt!

Jag hoppas, du kan mig förstå.

Vänliga hälsningar

Peter från Tyskland

Hej Peter
Jag var i Glaskogen idag och åkte skridsko. Mycket vacker natur där!

Har läst lite mer om paddling uppe i norr. Man får paddla fram till Nammasj, men inte längre in i Rapadalen. Laitaure ska alltså gå bra att paddla i, och även östra delen av Rapadeltat.
Ett par saker att tänka på:
Vattnet i Laitaure är "slammigt". Det går inte att se ner i vattnet. Stor risk att köra på stenar eller grund, så var rädd om kanoten.
Om du paddlar upp i Rapadeltat, så kan stränderna vara som kvicksand. Det går inte att gå iland överallt.

Mer om detta finns i en annan tråd i detta forum, som du hittar här:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48310

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips