Paddling på Åland

Jag läser då och då fantastiska reportarge om paddling på ön men dom har ju ingen allemansrätt
och hur brukar ni göra när det är dags att slå läger på någon liten ö ,det sägs att man ska fråga markägaren men inte vet jag vem som är markägare

De har inte lika uttalad rätt att tälta som oss, men inte långt ifrån:

http://www.visitaland.com/articles/allemansratten/

"Om det inte är möjligt att fråga markägarens lov är det tillåtet att tälta med enstaka tält ett dygn om det görs med hänsyn till hemfriden. Det innebär att det ska vara ett tillräckligt avstånd från bebyggelse och med hänsyn till platsen i övrigt."

Så om du tältar på en öde ö utom synhåll från fast bebyggelse så ska det inte vara några problem.

Tänk även på detta:

"Det är förbjudet att skada naturen eller störa dem som äger eller innehar marken eller att föra oväsen. Motsvarande gäller för att övernatta i båt. (...) Öppen eld får enligt lag inte uppgöras i markerna utan markägarnas tillstånd. Eld kan förstöra berghällar för all framtid. Ring alarmcentralen 112 vid brand."

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mattias har helt rätt. Man började tillåta övernattningar i stil med svenska allemansrätten bara häromåret. Öar att övernatta på finns det gott om.

I praktiken

har det fungerat bra även tidigare i och med att det finns så mycket obebyggda öar som är lämpliga att tälta på när man paddlar kajak. Numera när kajakpaddlingen ökat finns det kanske skäl att vara ännu mer noggrann med spårlös färdsel. Ålands skärgård är ett mycket bra område för veckosemestrar med kajak.

Tänk på att det är inte lika lätt att få tillgång till dricksvatten i Ålands skärgård som i de svenska skärgårdarna.

Thure

Även köpa mat tycker jag var rel. dåligt så satsa att ha med allt är mitt tips. Saknar bra kartor men fint att paddla....

Turberättelse med lite länkar
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2224334

9408167345_e9ab34d423_b.jpg

Jag har skaffat sjökortsserien för Åland. Sjökorten har hyfsat bra information över terrängen på land också i form av höjdkurvor och hus.

Hej!
Jag har gjort ett halvdussin veckolånga paddelturer på Åland under de senaste tio åren. Vid dessa har vi varit 4-5 pers i 2-4 kajaker och bott i 2-3 tält. Har aldrig mött några problem med tältandet. Å andra sidan har vi sökt oss till ensliga platser, som vi även brukar göra i den svenska skärgården.

När det gäller kartor så fick jag en gratis 100 000-del från turistrådet på Åland, bra översikt för planering. För själva paddelorienterandet skaffade jag finska lantmäteriverkets terrängkarta i skala 1:50000. Den funkar utmärkt.

Åland är verkligen ett paddelparadis. Öar av olika karaktärer överallt, skyddade och öppna vatten. Dessutom är det väldigt mycket du/ni och naturen. Utanför de fåtaliga farlederna ser man knappt nån fritidsbåt, i snitt ser man kanske ett par andra kajaker per dag.

Kan slå ett slag för att utnyttja den lokala färjetrafiken. Du räknas som fotgängare eller cyklist om du går ombord med kajaken, så en vagn är bra då. Så man kan slippa att paddla i cirkel.

Runt Föglö är det fint, däremot mycket vass inomskärs, gissar att det är likadant i andra liknande områden. Såg bilder från nordöstra Åland i helgen, många fina granitskär. Håll koll på farlederna , finlandsfärjorna går genom skärgården. De är stora!

Angående kartor

Jag brukar använda den topografiska kartan (kallas även terrängkartan) och har köpt dem från www.kartbutiken.se. Men man behöver kartnumren.

Kartnumren för Åland och Skärgårdshavet är: 0043, 0034, 1021, 1023, 1024, 1011, 1012, 1013, 1014, 1031, 1032, 1033, 1034, 1041, 1042, 1043, 1044.

Här http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=sv kan du se hur de finska kartorna är indelade. Man söker på kartbladets nummer, ortnamn eller koordinater.

Om någon har en länk till en kartbild med alla kartblad (1:50000) inritade vore jag tacksam.

Lycka till, Klas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips