Paddling med småbarn

Är det någon som har erfarenhet av paddling med små barn (tvååring) i havskajak. Jag kommer att låna en albatross med tre sittbrunnar och hade tänkt att sätta lillen i mitten.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Yoo-A-Kim det är grejor

thureb; sa:
Rigga gärna något stänkskydd så att barnet skyddas från paddelstänket från akterpaddlaren. De som jag känner som paddlat med ett och två barn i albatrossens mittbrunn har haft regnkläder på barnen.
Thure, varför tycker du att Yoo-A-Kim är bättre än Albatross för paddlingar med barn? Jag har paddlat både Yoo-A-Kim och Albatross, och tycker att det är stor skillnad i paddlingkomfort till Albatrossens fördel (man sitter lägre, skönare säten, mindre vindfång etc). Men det är för paddlaren förstås, antar att du menar för barnen? Finns det andra anledningar än att det stänker mer?

Staffan

Albatross kontra Yoo-A-Kim

Albatrossen är snabbare pga större längd. Den vakar inte lika bra pga annan bärighet i förskeppet varför förpaddlaren blir blötare än i en Yoo-A-Kim. Detta fenomen att förpaddlaren blir ganska blöt gäller i de flesta tvåmanslådor men betydligt mindre i Yoo-A-Kim.

Barnen är mer skyddade i Yoo-A-Kim pga högre kanter i mittbrunnen. Största fördelen i en Yoo-A-Kim är att den främre paddlaren kan vända sig om och nå ett barn i främre delen av mittbrunnen för att assistera med kläder mat dryck etc och vid behov lyfta upp barnet i knät.

Både Yoo-A-Kim och Albatrossen behöver modifieras för att inte bakre paddlaren skall stänka på barnen i mittbrunnen.

Thure

Albatrossen fungerar utmärkt

racketlonmästaren; sa:
Är det någon som har erfarenhet av paddling med små barn (tvååring) i havskajak. Jag kommer att låna en albatross med tre sittbrunnar och hade tänkt att sätta lillen i mitten.

Vi har paddlat mycket med 1-2 barn i Albatrossen och det har fungerat bra om inte det blivit för långa sträckor i taget. Vår dotter Emilia har t o m sovit i kajaken när det varit läge för det. Det finns ju lösa sitsar att köpa så sitter barnet bättre. Så lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips