Packrafting med familjen i Västerbotten

Vi har i familjen en tradition som vi kallar "morsdagspadling". Vartefter barnen har blivit äldre har också paddlingarna blivit längre. I år kommer vi inte att ha möjlighet att göra turen på morsdag utan istället har vi skjutit fram den till midsommarhelgen.
Vi har även tänkt lämna kanoterna hemma och istället hyrt tre packrafts.

Min plan var att paddla Örån från Örträsk och göra en eller två övernattningar i kojor längs ån.
Nu har jag insett att den sträckan är lite svårare än vad jag först fått höra.
Är det någon här som paddlat den sträckan och kan berätta om svårighetsgraden.

Eller har ni några bättre förslag på åar/älvar med bra övernattningsmöjligheter?

HasseQ

Temp. avstängd
Har inte paddlat där, bara gjort lite research och googlat. Finns ju en del forsar där, beror oxå på vattenståndet hur enkelt/svårt det blir. Med en packraft är det enkelt att ta upp och gå förbi, om man har koll på i förväg var forsarna finns. Det finns ju dessutom en vandringsled bredvid.

Samma gäller väl för alla åar/älvar i Norrland, det finns forsar här och där, och man får bedöma själv om man ska paddla.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips