Paddling göta kanal -> tidan

jag och flickvännen kommer inom en väldigt snar framtid att bege oss på en paddlings semester.

en smärre fråga är dock hur det är med farleder angränsande till göt kanal
en idé är att paddla sjötorp -> vassbacken, härifrån sen kommer själva frågan, om det finns möjlighet att paddla från vassbacken i något som mynnar ut i Tidan, för att senare ta oss upp mot mariestad igen som är utgångspunkten?

notera att detta är hennes första paddling i en kajak, och jag har bara ett par gånger under torra fötter varav vi tar en ganska lugn sträcka till en början, kommer fler spektakel i framtiden!

Jag har gjort lyft från Tidan till sjön Viken, det är en promenad på några kilometer.
Men jag skulle inte rekomendera att paddla Tidan den sträckan,( från ilägg från Viken till Mariestad.) Det är ganska många svåra lyft och andra besvärligheter.

Svante

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vet ej var du har planerat att ansluta i Tidan efter Vassbacken men från Mariestad och uppströms 5 km har du minst tre lyft till du kommer förbi kraftstationen i Ullervad. Sen har du ytterliggare att lyft efter 5 km i Tidavad. Jag skulle rekommendera att du tajmar in några lugna dagar och paddlar runt Brommö istället....speciellt västra delen med småöar är en pärla.

Mvh Andreas

tack för svaren, saken är det att vi båda är lite skeptiska till så öppet vatten som det är runt brommö, båda är som sagt nybörjar paddlare, varav vi valde den rutten som vi har där, tanken var att vi skulle ansluta runt Moholm/Lagerfors, visste inte att det kommer bli så många lyft på tidan dock.

tanken är att vi ska vara borta en 5-6 dagar, så har ni några tips på lugna rutter runt mariestad. har ett fast datum hela v.28 att paddla!

Har man kanotvagn så ska inte lyften vara något problem. Lyften finns beskrivna i följande dokument: http://www.tibro.se/PageFiles/724/paddelvatten.pdf
Mellan Moholm och Mariestad verkar det vara fyra lyft. Ullervad 2 km, nedlagd fabrik 1.5 km plus två korta.

Lite mer om paddling i Tidan finns här:
http://www.skaraborgsleder.se/kanotning/se_kanotning__tidan.html

På en karta ser det ut att finnas vattendrag mellan Göta Kanal och Tidan, typ Fägrebäcken, men det kanske inte är paddelbart. Att promenera mellan Vassbacken och Moholm blir cirka 7 km.

Några lyft ger omväxling. Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips