Paddling från Garnsviken till Stockholm

Jag har planerat att paddla från Garnsviken i Brottby till Stockholm i helgen, genom Åkers Kanal.
Skulle behöva lite information om vattendjupet som råder just nu.
Är det över huvudtaget möjligt att paddla den rutten så här års? Erfarenheter?

Tacksam för all hjälp.

Jag har planerat att paddla från Garnsviken i Brottby till Stockholm i helgen, genom Åkers Kanal.
Skulle behöva lite information om vattendjupet som råder just nu.
Är det över huvudtaget möjligt att paddla den rutten så här års? Erfarenheter?

Tacksam för all hjälp.

Det skall inte vara några problem (antar jag). Kanalen från Garnsviken är förehållandevis djup jämfört med den norrgående från Garnsviken. Den södergående är en farled för båtar.
Det är några år sedan jag paddlade ner till Kalkviken, men då var kanalen hur bra som helst.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Åkers kanal

har ju sluss och det ligger en hel del båtar utmed kanalen i Åkersberga. Borde inte vara några som helst problem med en kanot/kajak. Vilken väg tar du på Saltsjön? Finns varianter norr om Bogesundslandet med landövergång som skridskoåkare brukar utnyttja men med kanot blir det nog enklast att ta sig runt Karlsudd. Norr om Lidingö är sannolikt betydligt behagligare att paddla än via Halvkakssundet med tanke på alla svallvågor som gör farvattnet söder om Lidingö rätt oroligt sommartid.

Thure

har ju sluss och det ligger en hel del båtar utmed kanalen i Åkersberga. Borde inte vara några som helst problem med en kanot/kajak. Vilken väg tar du på Saltsjön? Finns varianter norr om Bogesundslandet med landövergång som skridskoåkare brukar utnyttja men med kanot blir det nog enklast att ta sig runt Karlsudd. Norr om Lidingö är sannolikt betydligt behagligare att paddla än via Halvkakssundet med tanke på alla svallvågor som gör farvattnet söder om Lidingö rätt oroligt sommartid.

Thure

Jag tänker paddla runt Karlsudd och på norra sidan om Lidingö. Tittade även på möjligheten med landövergången men tror jag skippar det alternativet den här gången. Det skulle iofs bli lite kortare om man utnyttjade landövergången så jag får ta mig en funderare på den ännu. Men preliminärt var tanken att runda Karlsudd.

Jag tänker paddla runt Karlsudd och på norra sidan om Lidingö. Tittade även på möjligheten med landövergången men tror jag skippar det alternativet den här gången. Det skulle iofs bli lite kortare om man utnyttjade landövergången så jag får ta mig en funderare på den ännu. Men preliminärt var tanken att runda Karlsudd.

Det blir omkring 1km landövergång om jag uppskattat det rätt, vilket kan bli svårt då man är ensam med kajak och utrustning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips