Paddlat från Nynäs till Gotska Sandön

Hej!

Det här är kanske inte riktigt rätt forum men jag ville göra en liten "efterlysning": vi bytte några ord på Norra stranden på Gotska Sandön, du hade just paddlat över från Nynäs(!) och vi var på väg tillbaka med samma båt. Det vore superkul att höra med om dina turer och få lite mer inspiration -- hör gärna av dig om du läser det här! Fick tyvärr bara med mig att du hette Christian!

Bästa hälsningar,
Charlotte Laike
 
Hej Charlotte!

Jag delar såklart gärna med mig av mina erfarenheter! Lyssnar gärna även till andras erfarenheter, idéer och så.

Just den tur jag gjorde är nog inte att rekommendera (Nynäshamn, södra Järflotta, Gunnarstenarna, Gotska Sandön). Iallafall inte non-stop. Den skulle nog bli trevligare om man paddlade ut till ett yttersta skär och sov ut där, innan själva överfarten. Nu blev det ju som två långa dagsetapper på rad... har inte räknat ihop den faktiska distansen, men det är ju i storleksordningen 100km. Nu är många av skären vid Gunnarstenaran fågelskyddsområden, så där kan man inte gå iland. Så gör man en sådan här tur, så skall man ha testat att paddla motsvarande sträcka förut. Lär känna din förmåga / kapacitet / dina gränser på ett så säkert sätt som möjligt.

Har själv testat att göra en sådan här non-stop paddling förut, och då hade jag land i närheten och kunde avbryta ifall det skulle behövas (och det behövde jag, tog en timmes sovpaus på en ö). Då paddlade jag i rent tränings och erfarenhetssyfte Stockholm/Gamla Stan -> Västerås. Stack dessutom iväg på kvällen, efter ha klippklättrat hela dagen. Det var ett sätt för mig att få reda på vad man orkar med., så att man inte planerar nåt man inte klarar av. Sen skall man ju sträva efter att ha backup-planer. Förberedelser betalar sig alltid.

Hade gett mycket för att få kliva ut en stund ur kajaken under natten denna ggn oxo ... men det var ju 360 grader horisont hur länge som helst. När man väl såg ljuset från fyrarna på Sandön bryta igenom nattmörkret, så var det ca 30 km kvar. Inkluderat fika- och kisspauser så tog det ju säkert 6 timmar att paddla den sträckan. Har inte kollat på GPS-datat än.

Gör dock inga överfarter utan en marinradio (VHF), och kompetens att använda den. En av de största farorna är de stora fartygen som kör där ute på det öppna havet, å de lyssnar på kanal 16. En kajak synns inge vidare på deras radar, och är det lite vågor så syns den inte alls. Sen har de ju autopiloter med GPS navigering ... men ingen har vad jag vet "auto-kajak-detektorer".... Störst kör överst, är det enda man kan lita på. Så det gäller att paddla en rutt där man håller sig ifrån dem så mycket som möjligt. Nattetid måste man ha med sig en stark ljuskälla, som man kan lysa upp kajakdäcket med, och att lysa på dem för att de skall upptäcka en.

Det största misstaget jag gjorde under denna tur var att inte få tillräckligt med sömn natten innan (pga att packandet drog ut på tiden, och att jag körde till Nynäs först samma morgon, och andra omständigheter).
Nickade till många ggr under sista tredjedelen av paddlingen. Tror tom jag paddlade några paddeltag i sömnen under de sista timmarna... helt plötsligt var man 20 grader ur kurs, och man hade inge minne av hur det gick till. Då såg men redan Sandön i horisonten, så det var lätt korrigerat. Det skall inte behäva hända om man är utsövd innan avfärd.


Hälsningar,
/Christopher Graae
 
SADE nu på lördag

Appropå lite längre dagsetapper körs Stockholm Archipelago Downwind Experience nu på lördag. Med flottans termer klassas racet som träskpaddling, men för de flesta andra kan detta bli en spännande utamaning.
Start utanför Nynäshamn och målgång på Rönnkläppen. Sträcka mellan 70-80 km.
Agneta Fredriksson som paddlat Huvudskär-Gotskasandön finns med bland de paddlande. Racet är en deltävling i Stockholmscupen, men alla är välkomna.

Alla ni som gillar att sitta hela dagen i kajaken kan utmana racepaddlarna som siktar på 10 minuters landvistelse per timma.

Ingen startavgift. Segraren får respekt liksom alla andra som deltar.

Hoppas att Utsidan accepterar denna gratisreklam. Ingen tjänar pengar på tävlingen.
 
fick man gå iland på för 20 år sedan vill jag minnas. Norrskäret? Men det kanske är ändrat nu i varje fall indikeras det på http://www2.ab.lst.se/natur/miljo/skyddad/kommuner/reservat/Skyddad_natur_1Sida37.html

Finns en intressant berättelse från paddling Huvudskär-Gotska Sandön-Fårö-Visby 2003 på Brunnsvikens hemsida http://www.bkk.se/sida.php?id=292 "Agneta Bergman-Fredriksson är sannolikt den första kvinna som paddlat denna sträcka."

Thure

Precis, enligt gröna kartan så är Norrskäret det enda av Gunnarstenarna som inte är markerat som fågelskyddsområde. Det är dock markerat som naturreservat. Kanske var det en fågelskyddsskylt på Måsskär som jag såg, det lilla skäret ligger ju tight intill på nordöstra sidan av Norrskär.

Jag hade ju inte planerat att gå iland i vart fall, men jag drev med vinden sittandes i kajaken några ett hundratal meter ifrån skäret, och åt lunch (grillad kyckling, kanske lite opassande ;-) & försökte fotografera förbipasserande tormular och tobisgrisslor. Jeklars vad de sveper förbi snabbt (och nära!). Svårt att hinna med att få fokusen rätt, fast jag har systemkamera med snabbfokuserande objektiv. Härliga fåglar de där alkorna.

Kul att läsa BKK:arnas berättelse, det var en fin tur! Hade med mig mat å så för att fortsätta ner till Gotland till en kompis som hyr stuga typ i höjd med Lilla Karlsö, men kände verkligen inte för att fortsätta paddla på ensam. Inte min grej det där med långa ensampaddlingar.
/Stophe
 
Tackar ...

... för trevligt svar + trevliga länkar till andra långpaddlingar! (Och C sorry att jag inte ens kom ihåg ditt namn rätt ..).

Det är alltid roligt att bli lite inspirerad även om jag tror att riktiga långpaddlingar inte kommer att vara för mig. Var dock ute fre-sön i Söderarms fina skärgård (för första gången) och rundade Håkanskär och "fyrön" i fostrande mot/sidvind. Inte lika spektakulärt men trevligt ändå!

Hej hej,
Charlotte
 
Cool

Jag gjorde en liknande tur förra året, paddlade då nynäshamn-fårösund. Kul att läsa lite om hur du hade det, det där med att nicka till på slutet känner jag igen :)

Må gott //Lasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
friluftaren Paddlat genom hammarbyslussen? Paddling allmänt 4
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
Sallle Nån som paddlat en Voyager? Paddling allmänt 0
kimfoto paddlat jorden runt Paddling allmänt 1
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
Strmbrg Ni som paddlat olika båtar (före köp): Paddling allmänt 6
Någon som paddlat sträckan Sölvesborg-Karlskrona? Paddling allmänt 4
Shakespeare Nån som paddlat runt Öland? Paddling allmänt 3
madnick Hur långt har ni paddlat? Paddling allmänt 5
Ahlstedt Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes! Paddling allmänt 67
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.