Paddlare räddad på ö.

Re teknikern varför så hemlig?!?
Varför paddla där det är mycket traffik?!?

Jag paddlade från Stockholm upp till Umeå en sommar och det var ett sjukt gytter kring Räfsnäs och Öregrund men sedan norrut mötte jag knappt en båt. Första kajak dök upp i Härnösand ...

Sitta och prata i en VHF radio i kajak med mötande båtar låter galet eller har du handsfree? Själv så släpper jag ogärna paddeln. Att sitta och anropa kringliggande båtar finns inte i min världsbild ...
 
Re teknikern varför så hemlig?!?
Varför paddla där det är mycket traffik?!?

Jag paddlade från Stockholm upp till Umeå en sommar och det var ett sjukt gytter kring Räfsnäs och Öregrund men sedan norrut mötte jag knappt en båt. Första kajak dök upp i Härnösand ...

Sitta och prata i en VHF radio i kajak med mötande båtar låter galet eller har du handsfree? Själv så släpper jag ogärna paddeln. Att sitta och anropa kringliggande båtar finns inte i min världsbild ...

Vad jag har förstått finns det ganska många som använt VHF från kanot. Jag tänker på dom som gärna paddlar i Ålands skärgård och tar sig över från Grisslehamn. Det finns dom som tar sig över till Åland mer söderut också. Sen är det några som paddlar till Gotland och Gotska Sandön, men dom är väl inte SÅÅ många.

En VHF är väl, tillsammans med satellittelefon, det enda som duger utanför mobilmasternas räckvidd. Operatörerna täcker ju inte ens Öland ordentligt oavsett vad dom säger på sina täckningskartor. Så en VHF/satellittelefon kan vara enda sättet att kommunicera i ytterskärgården.

Sen är det en annan sak att jag inte fattar hur man ringer till en båt som man troligen inte vet vad den heter. "hörrudu i grå-svarta fraktbåten som är på väg söderut utanför Oxelösund! Ser du mig, en gul kajak??"

Någon av kanske 5! grå-svarta fraktbåtar utanför Oxelösund kanske svarar. Hur lång tid tar det innan man rett ut vem som ser vem?
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Som can not tist gäller det att hålla balansen och då mellan förnuftet och känslan. Den senare blir klart begränsad av kondom och fruktlös, men ibland så kanske gummi är att föredra om alternativet är att avstå.

Ibland verkar råden om all utrustning som skall med för att våga sig ut på sjön en smula överdrivet.

Likt sketchen med Lena Nyman
http://www.youtube.com/watch?v=-0iK65veK3M , så blir det att stanna hemma med en banan.

/Kåre
 
>> Det finns dom som tar sig över till Åland mer söderut också.

Kan förstår att korsa till Åland men är det spekalutationer att dom använder VHF för att prata med båtar från kajaken. Skulle vilja se den som ringer mitt ute i dyningarna?!?!? I min värld så skaffar man sig radar reflektorer men dom verkar inte funka bra eftersom dom kommer att sitta så lågt

https://docs.google.com/viewer?url=http://www.seagrant.umaine.edu/files/pdf-global/05raref.pdf

http://www.seagrant.umaine.edu/extension/radar-reflectors-and-sea-kayak-visibility

Radar-Reflector.jpg
 
>> Det finns dom som tar sig över till Åland mer söderut också.

Kan förstår att korsa till Åland men är det spekalutationer att dom använder VHF för att prata med båtar från kajaken. Skulle vilja se den som ringer mitt ute i dyningarna?!?!? I min värld så skaffar man sig radar reflektorer men dom verkar inte funka bra eftersom dom kommer att sitta så lågt

Jo vi kan ju säga att det är spekulationer från min sida att kanotister faktiskt tar kontakt med fartyg. För jag inte ange några källor. Men jag har läst det bla här på Utsidan och i några böcker att det förekommer.

Jag har inte hunnit läsa artiklarna (tack för dom!) om radarreflektorer för kanoter men jag intresserad av ämnet, skulle gärna vilja synas.
Men det finns ett litet problem till. Varken VHF, en fungerande radarreflektor eller ens en ASI, hjälper om det inte finns folk på bryggan som har koll. Eller finns på bryggan alls. Vilket jag faktiskt tror förekommer oftare än man kanske i allmänhet tror. På färjorna finns det nog personal på bryggan men alla andra mindre, snålt bemannade fartyg är jag mer osäker på.

Och det är nog förbannat svårt att se en liten kanot på öppet vatten under alla omständigheter.
 
Precis som med motorcykel dvs räkna alltid med att ingen ser dig även om du vrålar i megafon och har en radarreflekterande strut på huvudet etc. Men för den skull är det ju inte helt fel att visa lite signalfärger och hålla sig från de värsta stråken.

/Kåre
 
Re teknikern varför så hemlig?!?
Det tänker jag inte gå in på.

Varför paddla där det är mycket traffik?!?
Det händer att jag måste korsa trafikstråk och leder och då är det bra att veta vilken led som är tom, och att dom sett mig när vi riskerar att mötas i nån trång sektor. Yrkessjöfartens stora monster till fartyg kommer snabbt och hörs dåligt.

Sitta och prata i en VHF radio i kajak med mötande båtar låter galet eller har du handsfree? Själv så släpper jag ogärna paddeln. Att sitta och anropa kringliggande båtar finns inte i min världsbild ...
Släppa paddeln och driva en bit är inget som helst problem ens i grov sjö, och, nej, jag har inte handsfree.

Sen finns ju en lösning på radarreflektorproblemet, en elektronisk radarreflektor som tom. fungerar från nån meters djup, och kan ställas in så den visar ett radareko som syns mycket långt. Tyvärr drar den än så länge mycket kräm, men en ny version är på G och har börjat skissas på.
 
Då får dom nog ta fram en vattentät version av ifånen först, och med bättre täckning.. All teknik är inte bra fast den är ny.










*visa mig din Iphone och jag ska visa dig mitt förakt,,,,,,,,,,*:cool:
 
Bara en fundering ang bilden tidigare och säkerhet. Om ivern att åstakomma ett radareko är så stort att kajaken växer allt för mycket i höjdled, så har man väl missat lite av säkerhetstänkandet hmmm....

/K
 
Har använt VHF

en del vid kajakpaddling bland annat på Södra Kvarken.

Vid kontakt med fartyg kustbevakningsflygplan fyrplatser etc är det utmärkt. Man anropar helt enkelt på kanal 16. Med kikaren kan man se namnet på fartyget man anropar alternativt att man anropar vessel in the vicinity of position XXX.

Smartphones är intressanta t ex Motorolas vattensäkrade Defy men de ersätter inte VHF.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips