Paddla upp för Rapaätno ?

Hej på eder!
Har sökt men icke funnit, kanske du har ett svar på min fundering.

Jag är intresserad av att paddla kajak upp i Rapaätno, men jag funderar hur långt upp man tar sig?

Jag kan ju i och för sig ta mig upp till Skarja, men då lär jag ju få bära den långa sträckor, vilket jag inte tänkt ...
;)

Jag skulle således vilja ta mig upp i kajaken så långt upp som möjligt utan att behöva dräpa mig med kraft-urladdning av typen på gränsen till hjärtinfarkt.

Tips mottages.

Vildmarkshälsning från
Anders
 
Tyvärr är det förbjudet att paddla sträckan från inflödet av Sarvesjokk ner till parkgränsen.

Jag paddlade där för länge sedan. Det är nog preskriberat nu...
 
Om du vill höra en historia från tiden innan jag insåg att jag har begränsningar så kommer den här.

Man tager sin hopfällbara Ally-kanadensare och en vältränad kamrat. Den väger 15 kilo. Kanadensaren alltså. Kompisen var nog 80+ kg på den tiden. Vi parkerade vid Seitevare kraftverk och monterade ihop kanoten. Sen över sjön till Sitoätnos utlopp. Den älven är inte möjlig att paddla uppför så vi bar. Jag hade kanoten på en ställning på ryggsäckramen och alla lätta saker. Kompisen bar de tunga grejerna. Vi bar alltså allting, det blev väl 40+ kilo.

Efter ett dygn av slit och släp kom vi upp till Sitojaure och kunde sjösätta vår kanot, vid Kuolleluoppal. Sen följde en bekymmersfri paddling över Sitojaure. Övre delen av Sitoätno betydde återigen bärning. Doch lite lättare än nedre delen för det finns några sel där vi kunde paddla en bit.

Sen började vi närma oss vårt mål. Omväxlande paddling och bärning Kuortesluoppal, Lietjitjaure, Vuoinesluoppal. Sen kunde vi tåga oss förbi Pierikvaratj och paddla ut över Pierikjaure.

Där blev vi tvungna att montera isär kanoten och sätta ihop den igen eftersom delarna börjat röra på sig efter alla bärningar.

Sen blev det bärning ner till Rapadalen och en spännade färd. Lite lustiga saker inträffade, som när vi bar förbi en forssträcka och blev tvingade att vada en större jokk som kom in från sidan. Vada när man har kanot med sig...

Sen kommer vi in på det som bör censureras men det var ju så länge sen så jag tar risken att berätta :) Rapaselet var härligt att paddla. Omgivningarna är fantastiska. Bergen är ju inte så höga men älven går ju inte på mer än 500 meter så skillnaderna är imponerande. Här kunde vi njuta av de vyer som annars förbehålls skidåkarna.

Efter selet blev det mycket bära igen. Efter parkgränsen är det bara älv och sjö fram till utflödet. Där bar vi kanoten på "cykelstigen" och sjösatte nedanför forsarna och paddlade tillbaka till vår bil.

Men som sagt nuförtiden, don't try this!
 
Annat slit-och-släp-tips

Du skulle kanske kunna bära släpa uppför Vuojatätno, eller vad den heter, och paddla de stora sjöarna i Padjelanta?
 
Hade samma idé!

Men förbudet satte stopp. Istället tog vi Tesajaure mm. Vi började i Autajaure (norr om Risem) ned till Tjâuraätno. En fin tur, men kolla så det finns vatten. i fjol var det vattenbrist vilket ledde till fjällvandring med aluminiumkanot. Tungt - mycket tungt.
 
Varför är det förbjudet att paddla där? Kanoter brukar ju inte förstöra naturen, så någon annan anledning måste det ju finnas?
 
Antagligen är det något i den stilen som är anledningen. Även om man kan tycka att folk som klafsar fram i kängor borde störa mer än en graciös kanot som glider fram ljudlöst :p
 
Antagligen är det något i den stilen som är anledningen. Även om man kan tycka att folk som klafsar fram i kängor borde störa mer än en graciös kanot som glider fram ljudlöst :p

Kanske just därför; att man kommer så nära djuren att de verkligen blir skrämda. Fisken är nog mer känslig för de som är vattenburna, det är väl så att fiskbeståndet är ganska unikt på grund av att det ej fiskas.

Rapadalen är ju rätt så svårframkomlig och folk håller väl sig mest till den gamla renflyttningsstigen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.