Paddla Sverige - Åland

Avser att paddla till Åland fr Sverige tillsammans med 3-4 vänner i sommar. Kortaste vägen eller kanske den säkraste egentligen. Många har gjort det. Frågar därför forumet om lämpligaste rutt, förberedelser, upplevelser, att se upp med, osv. Allt man kan tänkas behöva veta för att få en fin tur. Tack!
 
Utemagasinet hade ett reportage för några år sedan (3-4?) om några killar som gjorde samma sträcka. Det var en riktigt bra artikel och handlade mest om hur dom i efterhand tyckte att dom borde ha förberett sig (dom satt fast på ett skär några dar pga av hård vind, fick slut på mat och semesterdagar och paddlade sista etappen i kulingvindar, i efterhand var dom rätt glada att alla överlevde). Kan kanske vara värt besväret att leta upp...

Lycka till på äventyret hur som helst!
 
Postvägen

Varje år ror/seglar en hel drös i allmogebåtar postvägen mellan Grisslehamn/Singö och Eckerö. Bör vara kortaste vägen över Ålands hav. Finns en del skär på vägen iaf. Läste också den där artikeln. De satt väl fast på Märket. En liten klippa med fyr som markerar gränsen.

Val av dag och väderlek kan nog inte överskattas på denna tur. Har åkt färjan där ett otal gånger. Även mycket fina dagar får man räkna med en hel del vågor.

Lycka till!
 

Bilagor

  • alandshav.jpg
    alandshav.jpg
    36.8 KB · Visningar: 2,170
Jag paddlade ensam över till Åland och tillbaka under en helg för några år sedan. Jag fick invänta flera helger innan prognosen såg lovande ut. Om ni kan, sätt inte en fast helg för detta utan försök vara lite rörliga. Om man plannerar för en fast helg lång tid i förväg och prognosen ser si sådär ut så kan det vara svårt att backa då man verkligen sett fram emot turen.
Jag utgick från Singö, strax norr om Grisslehamn, och pga lite vind och vågor paddlade jag via Märket över till Eckerö. Från Märket är det inte särskild långt till Åland's yttre kobbarna och öar.
På vägen tillbaka hade jag helt spegelblank hav så efter lunch på Yttre Borgen beslöt jag mig att paddla rakt över utan att passera vid Märket.
Tittar du på kartan så ser du att du kan minimera sträckan över öppet hav ganska mycket genom att ta omvägen via märket. Det finns en hel del ställen du kan stanna på både öster och väster om Märket.
Har ni gps med er? I så fall mata in koordinater i förväg för alla tänkbara ställen att stanna på. Skulle det bli bråttom att komma i land så väljer du (om din gps stödjer det) närmaste waypoint.
Ta med er en liten radio med bra antenn för att kolla av sjöväderrapporten alla sändningar under turen. Är det vindstilla och prognosen säger att det kommer förmodligen att fortsätta vara vindstilla så kan det möjliggöra en mer direkt rutt rakt över istället för paddling via Märket. Det är nåt specielt med att vara mitt ute på havet när det är helt vindstilla, och med koll på sjövädret så behöver det inte bli onödigt spännande.

Lycka till!
 
Paddlade

motsatt riktning med min fru i varsin enmanskajak 1992.

Rätt dag är det en dagsetapp på ca minimum 40 km mellan skyddade tältplatser varav längsta etappen mellan Märket och Understen är ca 15 km. Har ni tur kan ni få se sälar kring Märket. Vi fick njuta av ca 100 gråsälar på land och i vattnet.

Vi hade en bärbar VHF vilket var bra för kontakt med fartyg och lotsutkiken på Understen. Då var det landstigningsförbud på de flesta öarna vid Understen men det är förmodligen inte fallet längre. Räkna med att det är ganska tät fartygstrafik i nordsydlig riktning och att ni inte syns speciellt bra från fartygen.

Hur skall ni fortsätta?

Kustväderprognoser med mera detaljer än via prognoserna i SR kan man både få via VHF och via mobiltelefon. Grafisk presentation om ni kommer åt t ex SMHIs hemsida.

Thure
 
Tack för era svar. Vi tänkte paddla över, sedan ta färjan tillbaka. Om det inte är riktigt fint och vi vill paddla tillbaka. Japp, vi kommer inte att jaga på utan inväntar OK väder. Kobbar och skär på vägen känns bättre än enbart öppet vatten, om det inte ligger som en spegel... Så planeringen avser endast överfarten. Förutom sedvanlig campingutrustning planerar vi att ha VHF, GPS, mobiler och vanlig FM radio, sjökort, mm för navigeringen/kommunikation. Ngt mer om sevärdheter, andra erfarenheter, riskmoment att vara OBS på, övrig planering?
 
Ngt mer om sevärdheter, ...

Tips: Passa på att uppleva Ålands skärgård, när ni nu tagit er dit. Betydligt mindre trafik än i Sthlm. Egentligen finns ingen riktig allemansrätt, men om man campar tyst och slår upp tältet sent/undanskymt är det inga problem. De flesta båtar drar hem på kvällen, så du kan få ett helt landskap för dig själv.
 
Ursäkta om detta är självklart för dig, men glöm inte reservpaddel. Är ni fyra så kanske två kan vara bra att ha med. Blir någon av er av med paddeln och ni inte har reserv med er så kan det bli riktigt jobbigt. Jag har råkat ut för en paddel som gått av vid stöttningsövningar, så visst det kan hända. Någon form av bogserlina kan också vara bra att ha. Bättre att ha med och inte behöva än tvärtom.

Vad det gäller fartygstrafik så kan jag säga att jag måste ha haft en otrolig tur. Jag såg två lastfartyg på långt håll under hela lördagen, och Eckeröfärjan en gång på håll under söndagen. Söndagen var för övrigt var det helt knäpp tyst. Inga fritidsbåtar, inga flygplan, ingen vind... Ingenting som gav ifrån sig några ljud utom några sälar. Och detta var under en strålande helg mitt i juni.
 
Resan TILL Åland är skoj att ha gjort, men inget jag längtar efter att göra om. Däremot längtar jag tillbaka till skärgården trots två veckopaddlingar där. Som någon redan nämnt är det betydligt färre fritidsbåtar än i svenska vatten.

Har ni gjort många strapatser förr tillsammans så går det säkert bra, men i annat fall är det ett bra råd att träna tillsammans innan och bestämma spelregler. Det är en grupp som kanske även skall fungera när det blir riktigt tuffa förhållanden och det är lätt att underskatta.

Som Mike säger - förbered det som en expedition. Reservpaddel, gott om vatten, reparationskit, träna gärna kamraträddning i vågor, osv och räkna med att fartygen inte ser er.
 
Rutten som Thure valde är nog att föredra. Faret går mellan Understen och Märket och syns tydligt i området. Kontakta gärna Finlands fyrsällskap som renoverar Märket. De guidar gärna runt folk vid fyren för en symbolisk summa.
God tur!
 
Det är en jättefin tur som jag verkligen rekommenderar. Här finns lite mer info från en gammal tråd på samma ämne:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=295205#post295205

En sak att tänka på vid passage av farleden mitt på sjön är att de stora fartygen går fort! Det är fartygen ni ser som en prick på horisonten, 90 grader (nåja, nästan) till höger/vänster som kommer passera nära framför er inom kort.

Annars är det bara att välja en helg med bra väder och njuta! Märket är fin att gå iland och käka lunch på om man inte paddlar raka vägen över.
 
Återigen, era återkopplingar uppskattas. Verkar vara en tur som kan bjuda på allt från en underbar upplevelse till ett rent inferno...

Hur är vattnen, vågor, våghöjd och så i dessa trakter? Paddlade med detta gäng till Landsort i november i fjol. Hård SO vind. Vi var på läsidan av Landsort, visserligen, men även där var vågorna stökiga och kammarna så höga att vi försvann för varandra ibland. Jämfört med t ex det, vad skall man vänta sig mellan fastlandet och Åland om vädret ändras snabbt (vi kommer inte att söka upp annat än bra förhållanden men ifall...)? Vilka vindar (nordliga?) skall man se upp med mest?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mellgren Paddla till Åland från Sverige? Paddling allmänt 2
PeterTK Paddla Finland-Sverige? Paddling allmänt 2
drleffe Paddla från Läsö till Sverige Paddling allmänt 4
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.