paddla Piteälven

Hej, vi funderar pa att skaffa Ally-kanadensare och paddla fran Tjeggelvas till Pieskehaure. Vem har gjort den där sträckan och i hur manga dagar? Och vem kan tippsa om vilket Ally-modell skulle passa bäst för omradet? Undrar ocksa hur manga och hur langa sträckor det blir där man maste bära baten... Vi har egentligen gott om tid och kunde ocksa starta längre nerför Piteälven dvs österut om Tjeggelvas om det finns ett bra ställe att sätta in baten och om det inte blir för langa bärsträckor där. Och hur är det med Miekak-fiskecamp, gar det att handla lite mat där, för att kunna starta med mindre proviant i packningen? Det gar väl ocksa att handla lite mat i Pieskehaure-fjällstugan, i alla fall gick det för i tiden, havregryn ock sant...
Skulle vara jättetacksamt för all tipps och synpunkter!
Sigi
 
Jag har paddlat sträckan från Badje Måskejavre upp till Tjeggelvas. Det var förvisso en trevlig sträcka att paddla, men småjobbig bärning förbi två forsar vid Abmo, och jag skulle inte starta där om jag ska ända till Pieskehaure. Jag funderar för övrigt att paddla Tjeggelvas-Miekak, möjligen Pieskehaure, om det passar för mig nu i sommar. Jag kör med kajak. Det ska väl vara ca åtta bärningar upp till Miekak, men mest korta sådana. Längst bärning blir passagen mellan Miekak och Pieskehaure. Hur det är med matförsäljning vet jag dock inget.

/Erik
 
Ni som paddlat delar av Piteälven tidigare, vilka sträckor skulle ni rekommendera? Jag är rätt sugen på att göra en tur i sommar med havskajak, men vet inte vilka sträckor som är bäst att paddla.
 
Ni som paddlat delar av Piteälven tidigare, vilka sträckor skulle ni rekommendera? Jag är rätt sugen på att göra en tur i sommar med havskajak, men vet inte vilka sträckor som är bäst att paddla.

Klarar din havskajak även av strömmande vatten? Jag körde med havskajak som inte gjorde det vilket blir väldigt begränsande. Den sträcka jag beskrivit här ovan består huvudsakligen av sjöar. Det är en fin sträcka genom skogslandet med fjällen i fonden. Jag paddlade inte ovanför Tjeggelvas, men där rör man sig in mot fjällen vilket är lockande, men samtidigt fler lyft och mer strömt. Bifogar bild från Tjeggelvas med den dramatiska Ramajklippan och nybygget under.

EN
 

Bilagor

  • DSC_0313.jpg
    DSC_0313.jpg
    56.6 KB · Visningar: 1,497
Klarar din havskajak även av strömmande vatten? Jag körde med havskajak som inte gjorde det vilket blir väldigt begränsande. Den sträcka jag beskrivit här ovan består huvudsakligen av sjöar. Det är en fin sträcka genom skogslandet med fjällen i fonden. Jag paddlade inte ovanför Tjeggelvas, men där rör man sig in mot fjällen vilket är lockande, men samtidigt fler lyft och mer strömt. Bifogar bild från Tjeggelvas med den dramatiska Ramajklippan och nybygget under.
EN

Åh vad fint det såg ut! Den kajak jag tänkt paddla är nog inget vidare i strömmande vatten skulle jag tro, det blir en Arrow Play LV eller en VKV North Sea. Jag har faktiskt inte paddlat någon av dem i strömmande vatten så det är lite svårt att säga. Sträckan du paddlat med en större andel sjöar kan nog vara rätt lämplig för mig också så den ska kollas upp närmare!
 
Play LV funkar riktigt bra i strömmande vatten, men det är klart att någon creekingkajak är det ju inte...
Den andra VKV modellen du yog upp vet jag inget om.

MVH

Pelle
 
PiteAlly

Hej
Jag har paddlat piteälven i Ally. Jag har bra koll på sträckan Sulitjelma-örnvik via Balvatnet-Mavas-Kaskaure-Miekak och vidare ner. Har paddlat och lyft lite olika alternativ. Två av turerna är gjorda med hela familjen. Miekak funkar för proviantering, där finns en lite butik där vi fyllt på med knäcke, müsli, ost och salt. Och så godis förståss. Har hur mycket info som hellst at ge.
Maila om det är aktuellt till sommaren så kan jag dela med mig.
martinmolholm@gmail.com
 
VKV North Sea finns väl inte? Antar du menar SeaBird North Sea. Den verkar väl lång och kanske för kursttabil för strömmande vatten.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.