paddla på Gotland?

Tänkte semestra en vecka på Gotland i sommar.Är det någon som känner till om det finns några bra paddelvatten-stränder-områden som lämpar sig för paddling eller ska jag lämna kajaken hemma?

Har själv aldrig på Gotland men har bott där några år. Visst finns det områden där man kan paddla, men det finns ju inte många öar så det blir nog mest att följa kusten. Området runt Ljugarn är fint med omväxlande sand, sten, och raukar längs stranden. Eller kanske Ronehamn, långgrunda stränder, kort gräs, enbuskar osv och några små öar.

//Rikard

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej
Jag har varit på Gotland, Fårö, varje sommar sedan 1955 och jag vill nog påstå att det finns bättre paddelvatten. Jag har en viss förkärlek till Stockholms skärgård, S:t Anna och Gryts skärgård.
När det gäller Gotland blir det ren kustpaddling och på en del ställen är det långgrunt och där måste du hålla långt ut för att slippa brytande sjö.

Förra året paddlade jag ensam runt Fårö och det kan man göra på två dagar med övernattning. Du kan ta färjan över från Fårösund till Broa och lägga i där. Det går bra att parkera vid färjeläget. Jag tycker att ni skall låta vindarna styra, om det ligger på från väster så paddlar ni motsols och kommer runt på östsidan och tvärt om för östlig vind. Östsidan är relativt långgrund, medan det på västsidan finns så kallade pallkanter (nedanför raukområdena) med djup på 70-80 meter. Här kan det gå dyningar, men är det ostlig vind eller lugnt så är det inga problem. Det ställe som kan vara knepigt är rundningen av Fårö fyr. Även här kan det gå hög sjö. Tältplatser går att hitta vid Fårö fyr lång fin strand (Norsta Aura), vid vikarna i närheten av Fårö kyrka, Lauters och vid Sudersand. Hela kuststäckan är mycket vacker och väl värd en paddling.

Om du letar runt i forumet kan du läsa om hur jag och min numera fru paddlade Gotland runt för 3 år sedan.
En mycket spännaande upplevelse!
Allt finns på film, vi har just skaffat oss en DVD-brännare och inom snar framtid ska hela filmen vara klar.
En liten reseskildring som egentligen var tänk för TV.

Hör av dig, så kanske du kan få vara testpublik!

http://www.picturethis.nu
adam.lundquist@picturethis.nu

Håller med föregående skribenter om att det inte finns så mycket öar att paddla mellan, men jag och några kompisar paddlade hela östsidan för några år sen och om man börjar i Fårösund så finns det faktiskt ett fåtal öar på vägen söderut. Till detta finns det mängder med vackra lunch- och övernattningsplatser. Nyrökt fisk i Lergrav, kalkstensstränder på Furilden, hagar och stränder vid Åminne, grym matsedel på Kattviks rökeri, klinten vid Grogarnsberget, soli gar u sjöar yvar Austargarn (soluppgången över Östergarnsholme), vita stränder vid Lau etc. så nog är det värt att ta med kajaken alltid. Bara man kan ordna det med transporten så.

Go tur!
/Martin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips