Paddla över Östersjön

Hej Hej!

Finns det några som har paddlat från stockholm till Estland via Gotska Sandön?
Letar även efter andra berättelser om liknande paddlingar över öppet hav.
Uppskattar alla tips!

Mvh //Lasse

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Oskarshamn

För många år sedan paddlade två medelålders herrar från Oskarshamn rakt över till Baltikum. Jag har tyvärr glömt vad de heter och har bara hört storyn i andra hand men enligt sägnen tog det 36 timmar.

Fortfarande enligt sägnen råkade de ut för mer avdrift än de räknat med och var på väg mot St Petersburg men det ordnade visst till sig till slut.

Min egen reflektion är att jag har full förståelse för lockelsen i en sådan utmaning men att det trots allt ur alla synpunkter är generalkorkat att paddla över så stora vatten om man inte måste. Redan dag ett i kanotskolan är det första ungarna lär sig att man skall ligga nära land.

Man bör ha marginaler om något går åt skogen. Alltid.

Via Gotland

De paddlade 1992 via Gotland till Estland och det fanns tidigare en kort notis om det på VKVs hemsida.

Jag känner inte till att någon paddlat via Gotska Sandön till Baltikum.

Det finns en del böcker om paddling över hav. T ex har flera korsat Atlanten. En man som heter Ed Gillette har paddlat från Monterey söder om San Francisco till Hawaii på drygt 2 månader. http://www.legendinc.com/Pages/MarbleheadNet/MM/Articles/EdGillette.html

Läs och begrunda speciellt slutet.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-04-15 kl 11:38]

Roy Willy Jensen

Denna otroligt starke norman paddlade en Seaward Passat 2 manskajak, Han ville ha en stabil plattform som han ändå kunde paddla själv från de aktre sittbrunnen. Har smekt och klappat på Orust kajaks exemplar men ej fått tummen ur....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips