När jag och min flickvän hyrde kajak i somras (hon paddlade en Prijon Catalina) fick hon svårigheter med rodret. Med hälarna mot skrovet nådde bara tårna upp till nedre delen av pedalerna (hon har stolek 35 i skor). Resultatet blev en ansträngd sittställning och begränsad styrförmåga. Hon påpekade detta till uthyraren som gjorde ett provosoriskt stöd av sittunderlag, som tyvärr åkte omkring under färd. Finns det någon bättre lösning på problemet inför sommarens kajakturer?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Paddla med små fötter
- Trådstartare Hedman
- Start datum
Lästips
ANNONS
Aircontact Pro – designad för de stora äventyren
Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...
Uthyraren måste nog vara väldigt hygglig om han låter oss limma i kajaken.samme83; sa:Limma fast stödet? Eller kör ni hyrkajak? Då kanske man kan be dem limma fast en bit kardborreband så att det sitter fast men går att ta av. Fat det kanske är att kräva för mycket. Kanske en variant där man fäster stöden på hennes hälar?
/samme
Men finns det inte kajaker där man kan ställa pedalerna i höjdled?
Använd liggunderlag och fäst det med silvertejp i kajaken.
Ah, att jag inte tänkte på det. Silvertejp brukar ju funka i de flesta sammanhang, aå varför inte i en kajak... Tack!Marcus Thörn; sa:Använd liggunderlag och fäst det med silvertejp i kajaken.
Hedman; sa:samme83; sa:Men finns det inte kajaker där man kan ställa pedalerna i höjdled?
Hm, det är väldigt konstigt, men jag har aldrig sett eller hört talas om det. Ett tecken på fascism eller trögtänkthet hos kajakkonstruktörerna? Tänker de att alla har fötter som är 43 eller större? (dvs att alla paddlare är män?
I och för sig finns det ju fotstöd som är hela fotplattor. Det borde funka bättre om man har små fötter.
Ytterligare en lösning (om man specialbeställer en ny kajak från fabriken) är ju att montera skottväggen på lagom fotavstånd. Men då kan man ju inte ha roder.
/micke
Det där var inte jag som skrev. Bara för framtida referens.
Men jag tror helt klart på silvertejpsvarianten. Det jag tänkte var att kajakuthyraren inte direkt skulle förlora på att lägga en remsa av den mjuka delen av ett kardborre band i durken. Det lär ju inte bara vara din flickvän som haft det problemet...
/samme
Men jag tror helt klart på silvertejpsvarianten. Det jag tänkte var att kajakuthyraren inte direkt skulle förlora på att lägga en remsa av den mjuka delen av ett kardborre band i durken. Det lär ju inte bara vara din flickvän som haft det problemet...
/samme
we can try to help
hi erik, sorry to hear about your problem, we have heard this before from smaller feet. its a small design problem in the way the Prijon kayaks are designed, but I may be able to help with some suggestions such as having a modified pedal you can take with you to any Prijon rental group, so contact me on 0241 223 61 and ask for me personally.
MVH
James
hi erik, sorry to hear about your problem, we have heard this before from smaller feet. its a small design problem in the way the Prijon kayaks are designed, but I may be able to help with some suggestions such as having a modified pedal you can take with you to any Prijon rental group, so contact me on 0241 223 61 and ask for me personally.
MVH
James
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg