Paddla med små fötter

När jag och min flickvän hyrde kajak i somras (hon paddlade en Prijon Catalina) fick hon svårigheter med rodret. Med hälarna mot skrovet nådde bara tårna upp till nedre delen av pedalerna (hon har stolek 35 i skor). Resultatet blev en ansträngd sittställning och begränsad styrförmåga. Hon påpekade detta till uthyraren som gjorde ett provosoriskt stöd av sittunderlag, som tyvärr åkte omkring under färd. Finns det någon bättre lösning på problemet inför sommarens kajakturer?

Limma fast stödet? Eller kör ni hyrkajak? Då kanske man kan be dem limma fast en bit kardborreband så att det sitter fast men går att ta av. Fat det kanske är att kräva för mycket. Kanske en variant där man fäster stöden på hennes hälar?
/samme

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
samme83; sa:
Limma fast stödet? Eller kör ni hyrkajak? Då kanske man kan be dem limma fast en bit kardborreband så att det sitter fast men går att ta av. Fat det kanske är att kräva för mycket. Kanske en variant där man fäster stöden på hennes hälar?
/samme
Uthyraren måste nog vara väldigt hygglig om han låter oss limma i kajaken. :) Men stöd som sitter fast på foten (med en enkel rem, kanske?) eller en liggunderlagsvariant med ett annat material mot skrovet, med högre friktion än cellgummit, skulle kunna funka.

Men finns det inte kajaker där man kan ställa pedalerna i höjdled?

Hedman; sa:
samme83; sa:
Men finns det inte kajaker där man kan ställa pedalerna i höjdled?

Hm, det är väldigt konstigt, men jag har aldrig sett eller hört talas om det. Ett tecken på fascism eller trögtänkthet hos kajakkonstruktörerna? Tänker de att alla har fötter som är 43 eller större? (dvs att alla paddlare är män?

I och för sig finns det ju fotstöd som är hela fotplattor. Det borde funka bättre om man har små fötter.

Ytterligare en lösning (om man specialbeställer en ny kajak från fabriken) är ju att montera skottväggen på lagom fotavstånd. Men då kan man ju inte ha roder.

/micke

Det där var inte jag som skrev. Bara för framtida referens.

Men jag tror helt klart på silvertejpsvarianten. Det jag tänkte var att kajakuthyraren inte direkt skulle förlora på att lägga en remsa av den mjuka delen av ett kardborre band i durken. Det lär ju inte bara vara din flickvän som haft det problemet...

/samme

we can try to help

hi erik, sorry to hear about your problem, we have heard this before from smaller feet. its a small design problem in the way the Prijon kayaks are designed, but I may be able to help with some suggestions such as having a modified pedal you can take with you to any Prijon rental group, so contact me on 0241 223 61 and ask for me personally.

MVH

James

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips