Paddla kanadensare i Sarek

Finns det någon i forumet som har erfarenhet av paddling med kanadensare längs Rapaälven i Sarek? Bar ni kanoten dit? Är det många långa lyft om man paddlar uppströms Rapaälven? Övriga tips!
Tacksam för alla svar!
//Lars

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Andra ställen

Någon finns det som har erfarenheten, för jag har hittat 2 trasiga gamla canadensare inne i parken. Någon av dem kan ha varit en roddbåt, skicket var inte det bästa....

Vill du paddla i fjällen finns andra ställen, Rogen-Hävlingen-Femunden till exempel.

Stadan; sa:
På Naturvårdsverkets hemsida finns föreskrifterna för nationalparken.
http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/foreskri/snfstext/nfs1987/SNFS1987_09.pdf

Inom nationalparken är det förbjudet att
...
-"använda roddbåt, kanot, kajak eller annan vattenburen farkost i Rapadalen nedströms Sarvesjåkkas tillflöde till Rapaätno"

mvh Staffan

Hej!
Jag får lov att tacka dig för upplysningen, trots att det ju kändes lite tråkigt förstås!
Jag var så inne i känslan hur fantastiskt det vore att få paddla Rapaälven.......

Mvh Lars

Re: Andra ställen

Vandrare; sa:
Någon finns det som har erfarenheten, för jag har hittat 2 trasiga gamla canadensare inne i parken. Någon av dem kan ha varit en roddbåt, skicket var inte det bästa....

Vill du paddla i fjällen finns andra ställen, Rogen-Hävlingen-Femunden till exempel.

Hej och tack för tipset!

Mvh Lars

Bara om det vore tillåtet!

KLAGER; sa:
"De restriktioner som gäller säger bl.a. att du inte får använda vattenburen farkost i Rapadalen nedströms Sarvesjåkkas tillflöde till Rapaätno: "

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21447

Hej!
Jag har redan släppt tanken på att paddla i Sarek!
Läste tråden och diskussionen! Jag kan bara säga det att personligen har jag inga problem med att respektera gällande lagar och regler!
Min fråga till forumet var nog en smula oövertänkt och bara grundat på en föreställning om hur fantasiskt det skulle vara att paddla där, men bara om det vore tillåtet!

Mvh Lars Östlin

Re: Bara om det vore tillåtet!

Bulingen; sa:
..Min fråga till forumet var nog en smula oövertänkt och bara grundat på en föreställning om hur fantasiskt det skulle vara att paddla där..

Skulle det verkligen det? Jag har då aldrig sett Rapaätno i ett sådant tillstånd att det känts speciellt lockande att paddla kanot där?

Men Sjaunja lär väl vara toppen att paddla i?
-om man får, och står ut med myggen.

/Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips