Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård

Vi tänkte paddla i skärgården utanför Jakobstad eller Vaasa, har du nån erfarenhet av det? Vi har seglat igenom området och sett att det finns många vackra öar medan skärgården är ganska grund vilket ju passar oss bra nu när vi gått över från segelbåt till kajak.
Vet du om man får tälta i obebyggda delar av öarna?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Om du ger dig till tåls två dagar kan du få beskåda min turberättelse från en tur på sex dagar och 142 km i området mellan Mickelsörarna, Valsörarna och Replot. Det finns en del skyddsområden med begränsningar vad tältning beträffar, men mest är det naturen som begränsar det. Området är härligt att paddla i, men det är svårt att hitta tältplatser då det är så stenigt och oländigt. Och kajaken får nya repor.

Paddling kartorna rekommenderas, det finns en som täcker Malax till Mickelsörarna och en som täcker ett större område direkt norr om denna.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Nu drar vi till Sankt Anna då det verkar bli bra väder där och sen beställer vi kartor och planerar in en senare tur till de finska paddlingsparadisen. Har seglat igenom området så vi förstår att det finns mycket mer att hämta nu när vi har kajaker. Ser fram emot reseberättelsen

Hej,

Om ni är i behov av ytteligare råd om Vasa skärgårdpaddling ni kan vara I kontakt med mig också.

Bor och rör mig på vatten i Vasa...

simo.ahtola[at]netikka.fi

Mvh Simo

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips