Vad gäller inom området för fågelskydd?

I mitt huvud är det här enkelt. Ser du att det är skyddat område håller du dig borta. Det finns väl tusen andra platser att paddla på.

Och det är väl Sjöfartsverket som ger ut och uppdaterar sjökort, inte Eniro. Eller?

Sjöfåglar och kajakpaddlare trivs i samma grunda och relativt skyddade områden. Man vill gärna paddla i de finaste stråken. Givetvis med koll på fågelskydden och när de gäller och inte gäller.

Sjöfartsverket har inte ensamrätt på att trycka och marknadsföra sjökort. De är inte ens bra på detta.

Jag har inga synpunkter på kvalitén på Eniros websjökort. Men för kajakbruk så kan de ge lite komplettering till topografiska kartor som jag tycker är överlägsna sjökort för kajakfärder.

Thure
 
Märkligt sjökort, tycker jag som känner till området. Flera separata öar är ritade som att de har gått ihop till en stor landmassa. Till exempel går det nästan alltid att paddla mellan Ängskär och Jungfruskär.
 
Stämmer Elin. Och att det kan gå framgår av topografiska kartan och flygbilden på Min Karta. Bra exempel på att paddlare kan ha större nytta av topografisk karta.

Thure

Screenshot_20221107-093813.png


Screenshot_20221107-094234.png
 
jag tolkar det som att det är tillträdesförbud inom hela området mellan datumen eftersom området är rödstreckat på länsstyrelsens karta. Nu ser jag iof inga datum på kartbilden vilket känns lite dåligt.
Firefox_Screenshot_2022-11-07T09-32-54.593Z.png
 
Märkligt sjökort, tycker jag som känner till området. Flera separata öar är ritade som att de har gått ihop till en stor landmassa. Till exempel går det nästan alltid att paddla mellan Ängskär och Jungfruskär.
Det ligger nog inte i Sjöfartsverkets uppdrag att kartlägga diken och grunda kanaler. Vanligtvis betalar någon inom sjöfarten att få ett område mätt.
Tex mindre sjöar som saknar farbar förbindelse till sjö/hav brukar inte synas på sjökort.
 
Det ligger nog inte i Sjöfartsverkets uppdrag att kartlägga diken och grunda kanaler. Vanligtvis betalar någon inom sjöfarten att få ett område mätt.
Tex mindre sjöar som saknar farbar förbindelse till sjö/hav brukar inte synas på sjökort.
Jag syftade på bilden i startinlägget, den från "Eniro på sjön", inte på sjökort i allmänhet. På de tryckta sjökort och andra kartor och appar vi brukar använda ser det inte alls ut så, där är öarna tydligt separerade.
Sen är det förstås ibland så att det inte ens med kajak går att passera mellan två öar, även om det ser ut så på kort/karta/app. Det kan vara för mycket stenar eller för tätt med vass.
 
jag tolkar det som att det är tillträdesförbud inom hela området mellan datumen eftersom området är rödstreckat på länsstyrelsens karta. Nu ser jag iof inga datum på kartbilden vilket känns lite dåligt.
Man kan kolla naturvårdsverkets karttjänst för att få fram vilka regler som gäller för olika naturskyddsområden och när reglerna gäller.
Screenshot_2022-11-07.jpg
 
HeHe, 100m från land gäller för det mesta. Men här och var på små ställen kan man ta sig en kort bit innanför den röda linjen och fortfarande vara 100m från land. Eftersom Utsidan är extremt nördiga så uppkom frågan. Håller med ålänning, håll undan bara.
 
Man kan kolla naturvårdsverkets karttjänst för att få fram vilka regler som gäller för olika naturskyddsområden och när reglerna gäller.
Ja, den där har jag sett nån gång och den är ju bra. Tycker sörmland dock har det enklare med sin folder där det inte går att missförstå hur man får röra sig med kajaken. Dubbla linjer, streckade fält och pilar där man ändå får åka.
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    454.9 KB · Visningar: 58
Kartan i #21 är ett intressant exempel på att fågelskyddsområden går att påverka. Området är värdefullt både för kajakpadfling och på vintern för långfärdsskridsko.

Passagen mellan Hartsön och Enskär ville vi långfärdsskridskoåkare ha kvar även efter 1 februari och vi fick gehör för ett yttrande som jag skrev för vår klubb. Kalla vintrar kan snöfria isar finnas långt ut i skärgården och den passagen kan knyta ihop ett större möjligt åkområden.

Havsörn och berguv inleder sin häckning tidigt. Nu har havsörnar blivit så vanliga att man kanske kan revidera tider för vissa fågelskyddsområden något?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicopia Vad gäller i naturreservatet? Paddling allmänt 13
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
bluewing Tips när det gäller foto i kajak? Paddling allmänt 6
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
Peifen Krav på kajakledare inom Friluftsfrämjandet Paddling allmänt 48
dr4ug1 Padle inom en radie på 3-4 timmars bilfärd från Kiruna Paddling allmänt 4
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
JCV 2375km Babs når snart Strömstad inom ca.10dagar Paddling allmänt 3
Anette Grinde Magnus Fischer - fördrag inom SL-avstånd 1/10 kl 1900 Paddling allmänt 0
Marleon Padling i Luleå-området? Paddling allmänt 4
nomis1977 Kajakplats i Malmö området Paddling allmänt 2
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
svingen Paddling i Rogen-området... Paddling allmänt 7
Timmuz Paddla med arb.kompisar (sthlms området) Paddling allmänt 3
Lason Kajakförvarig i gbg området ? Paddling allmänt 2
1145 Paddling i området Gävle-Söderhamn Paddling allmänt 4
JohanPerLinder Missa inte Valöträffen 2-4:e Juli i Gbg området Paddling allmänt 0
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.