paddla i norge?

Hur funkar det med tältning i norge? I sverige har man ju koll på läget med tanke på allemansrätten, men i norge finns ju inte den. Någon som har erfarenhet av detta?

//otto

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Precis, reglerna för att paddla, vandra, cykla etc. och tälta är i princip desamma. Däremot har du i Norge inte rätten att plocka bär, svamp och frukt.

Precis, reglerna för att paddla, vandra, cykla etc. och tälta är i princip desamma. Däremot har du i Norge inte rätten att plocka bär, svamp och frukt.

Suck, vem är det som sprider dessa rykten om att det bara är Sverige som har Allemansrätt??

Den enda inskränkningen som finns när det gäller bärplockning i Norge är att man inte får plocka hjortron vart som helst i de tre nordligaste fylkena!

http://www.natursekken.no/c1187998/forsok/vis.html?tid=1388538&within_tid=1385931

rett til å plukke ville nøtter når de spises på stedet
rett til å oppta røtter av ville urter
rett til å plukke bær og sopp for salg
obs: sårbare/ sjeldne blomsterarter kan være fredet etter naturvernloven.
særlige regler for molteplukking grunnet bærenes næringsmessige betydning.
i de tre nordligste fylker er det grunneier som har enerett til moltene.
det er ikke tillatt å plukke moltekart.

Suck, vem är det som sprider dessa rykten om att det bara är Sverige som har Allemansrätt??

Jag är en av dem tydligen… :p Tack för rättelsen. :) Annars är det väl invånare i våra bärmarker längs norgegränsen som ondgör sig över norska bärplockare på svenska marker med denna förklaring… Jag borde ha vetat bättre än att lyssna på det.

Men då tänkte jag iaf rätt angående alla hjortron man såg på Lofoten i somras… :-/

Jag är en av dem tydligen… :p Tack för rättelsen. :) Annars är det väl invånare i våra bärmarker längs norgegränsen som ondgör sig över norska bärplockare på svenska marker med denna förklaring… Jag borde ha vetat bättre än att lyssna på det.

Men då tänkte jag iaf rätt angående alla hjortron man såg på Lofoten i somras… :-/

Nej, även i Nordland så har man

1. Alltid rätt att plocka även hjortron för att äta på plats
2. Man har rätt att plocka hjortron för att ta med hem på alla platser där det inte är av ekonomisk betydelse för markägaren
3. Man har rätt att plocka hjortron och ta med hem även på platser där det är av ekonomisk betydelse för markägaren, om markägaren inte UTTRYCKLIGEN förbjudit hjortronplockning med t ex skyltar

http://www.blv.no/meninger/ledere/article6771297.ece

Det finns även en liknande allemansrätt i Skottland kallad "Land Reform Act". Är dock inte riktigt lika omfattande som de skandinaviska dito.

"buy quality, cry once"

Angående hjortron

Signaturen klager har skrivit två inlägg 2/12 om reglerna angående molter=hjortron. Det senare inlägget länkar till en tidningsartikel medan det tidigare inlägget verkar mera officiellt från Natursekken.no "i de tre nordligste fylker er det grunneier som har enerett til moltene"

De tre nordligaste fylkena är Finnmark, Troms och Nordland. Dvs från Brönnöysund och norrut.

Jag torkar detta som att man bör avstå från att plocka hjortron som besökare i detta område även om det kanske är OK att plocka och äta på stället.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips