Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
paddla i norge?
- Trådstartare otto_g
- Start datum
Nej, i Norge har man i stället allemannsrett, och det är ju något helt annat
http://no.wikipedia.org/wiki/Allemannsretten
http://no.wikipedia.org/wiki/Allemannsretten
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Precis, reglerna för att paddla, vandra, cykla etc. och tälta är i princip desamma. Däremot har du i Norge inte rätten att plocka bär, svamp och frukt.
Suck, vem är det som sprider dessa rykten om att det bara är Sverige som har Allemansrätt??
Den enda inskränkningen som finns när det gäller bärplockning i Norge är att man inte får plocka hjortron vart som helst i de tre nordligaste fylkena!
http://www.natursekken.no/c1187998/forsok/vis.html?tid=1388538&within_tid=1385931
rett til å plukke ville nøtter når de spises på stedet
rett til å oppta røtter av ville urter
rett til å plukke bær og sopp for salg
obs: sårbare/ sjeldne blomsterarter kan være fredet etter naturvernloven.
særlige regler for molteplukking grunnet bærenes næringsmessige betydning.
i de tre nordligste fylker er det grunneier som har enerett til moltene.
det er ikke tillatt å plukke moltekart.
Suck, vem är det som sprider dessa rykten om att det bara är Sverige som har Allemansrätt??
Jag är en av dem tydligen…
Men då tänkte jag iaf rätt angående alla hjortron man såg på Lofoten i somras… :-/
Jag är en av dem tydligen…Tack för rättelsen.
Annars är det väl invånare i våra bärmarker längs norgegränsen som ondgör sig över norska bärplockare på svenska marker med denna förklaring… Jag borde ha vetat bättre än att lyssna på det.
Men då tänkte jag iaf rätt angående alla hjortron man såg på Lofoten i somras… :-/
Nej, även i Nordland så har man
1. Alltid rätt att plocka även hjortron för att äta på plats
2. Man har rätt att plocka hjortron för att ta med hem på alla platser där det inte är av ekonomisk betydelse för markägaren
3. Man har rätt att plocka hjortron och ta med hem även på platser där det är av ekonomisk betydelse för markägaren, om markägaren inte UTTRYCKLIGEN förbjudit hjortronplockning med t ex skyltar
http://www.blv.no/meninger/ledere/article6771297.ece
Angående hjortron
Signaturen klager har skrivit två inlägg 2/12 om reglerna angående molter=hjortron. Det senare inlägget länkar till en tidningsartikel medan det tidigare inlägget verkar mera officiellt från Natursekken.no "i de tre nordligste fylker er det grunneier som har enerett til moltene"
De tre nordligaste fylkena är Finnmark, Troms och Nordland. Dvs från Brönnöysund och norrut.
Jag torkar detta som att man bör avstå från att plocka hjortron som besökare i detta område även om det kanske är OK att plocka och äta på stället.
Thure
Signaturen klager har skrivit två inlägg 2/12 om reglerna angående molter=hjortron. Det senare inlägget länkar till en tidningsartikel medan det tidigare inlägget verkar mera officiellt från Natursekken.no "i de tre nordligste fylker er det grunneier som har enerett til moltene"
De tre nordligaste fylkena är Finnmark, Troms och Nordland. Dvs från Brönnöysund och norrut.
Jag torkar detta som att man bör avstå från att plocka hjortron som besökare i detta område även om det kanske är OK att plocka och äta på stället.
Thure
Svenska staten är rätt bra på att hävda att allemansrätten bara finns i sverige![]()
Nej det är inte svenska staten, utan snarare de som är motståndare till allemansrätten som vill utmåla den svenska allemansrätten som något mycket udda.
Har ett minne av att det i Norge är tillåtet att tälta 150 meter eller mer från närmaste hus.
Liknande trådar
- Svar
- 14
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg