paddla från Västerfernebo till mälaren.

Jag är en nybörjare när det gäller paddla kanot. Men tänkte höra om någon har paddlat till västerås från västerfernebo då jag funderar på att paddla ToR. Kan man paddla hela vägen eller måste man bära kanoten en bit? Hur lång tid tar det och är det strömt någonstans?

Kolla kanotguiden. En del av sträckan finns beskriven. kanotguiden.se/vastm/index.htm kanotled nr14
Var just i Strömsholms kanal som ligger just brevid. Vattenståndet är ungefär en meter över normalt och var mycket strömt på sina ställen. Vi var helt ensamma om att paddla och alla slussar var stängda för säsongen sedan flera veckor. Har inte paddlat "din" sträcka men är skeptisk till att planera in en motströmstur i det området just nu.

Lycka till.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har paddlat sträckan nedströms med canadensare för 15 år sedan. Inga nämnvärda forsar vad jag minns. Vi fick bära förbi dammluckorna i Svanå och Skultuna samt Forsby norr om Västerås.
Jag minns inte om vi övernattade en eller två gånger på vägen, men vi hade inte bråttom.

/ Håkan

Ligger

bruksbebyggelse i utloppet av Hörrendesjön och jag gissar att det kan finnas en damm där. Annars är dalgången flack här.

Åkte skridskor på sjön förrförra vintern. Vi vände vid öppet vatten vid bruksbebyggelsen men det fanns mycket översvämmade ytor bredvid ån vilket kunde bjudit på kul skridskoåkning men vi tog i stället en transfer till Åmänningen m fl.

Thure

Senast ändrad:
Det kan visst vara lite igenväxt vid södra utloppet ur Fläcksjön, hittar du utloppet så måste du bära i Svanå, sen i Skultuna, sen Forsby.
Jag har inte paddlat där själv.

Tack för svaren!
Om man lägger i kanoten i Hörendesjön, hur långt kan man paddla tills man måste bära kanoten?
Citat från Kanotguiden "Svartån bjuder på en rejäl dagstur på ca 30 km. Man kan starta från Paradisbadet i Hörendesjön. Sedan följer turens enda lyft i Hörnsjöfors och därefter fin åpaddling ner till den fågelrika Fläcksjön, där brushanarna spelar på våren. Man kan även stanna till på Braheholmen, en historisk ö i Fläcksjön med anor från 1500-talet.

Efter Fläcksjön följer ca en halvmils åpaddling till Hällsjön där turen slutar. Den som önskar kan fortsätta ca 25 km ner mot Västerås, men måste i så fall lyfta förbi Svanå, Haraker, Skultuna och Forsby.
"

Hörnsjöfors är just den bruksbebyggelse jag nämnde i mitt förra inlägg.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips