Paddelteknik vs teknisk paddling - eller en dåres försvarstal

Psst: De som letar efter gräl kan hittar det öööverallt!

Men visst är det underhållande att sitta o beskåda när folk som uppenbarligen egentligen är överrens sitter o konstruerar gräl? ;)

..I synnerhet när grälsjukan tycks drabba försäljare o tillverkare allra värst? Komigen nu, visst är det liiite underhållningsvärde bara just i att det förhåller sig så?..

..Sådär, då lutar jag mig tillbaka o inväntar gongongen igen! (Huh? var är chipsen?)
/Jörgen
 
P.S. Till nästa år skall vi ha roll-lekkajaker i sortimentet 3versioner Black Pearl designade av Thomasson och producerade av Seabird.

Hoppas att den också tillverkas en skalad version utan en massa extra. Vore roligt att ha en renodlad lekkajak. En klubbkompis har byggt en BP utan däcksluckor, dock med skott och invändiga inspektionsluckor. Snygg och praktisk. Varför släpa på en långfärdskajak när man bara vill leka runt ett par timmar?!
En renodlad rollkajak behöver inte vara lika stryktålig som en "flottör och kamraträddningskajak" och borde kunna tillverkas i lättare utföranden. En 12 kg's BP skulle jag gilla.
 
skojar du?

Se där, det finns argument mat att man skulle behöva träna på att ta sig ur kajaken. Flottörräddnngen dessutom förstör kajakens lack, så den bör man inte träna på, uppskattar arguementet, det hade jag inte hittat själv. Gamla fru Agda som köpt kajak (hon var med i ett exempel innan) skulle säkert bli förfärad av att behöva repa sin kajak eller tvingas lära sig välta den för att bevisa att hon kan ta sig ur. Så på samma sätt som en del hävdar rollen skrämmer, och inte behöver tränas på, kan man säga att flottärräddning inte passar tant Agda, och att tvingas bevisa att man kan komma ur kajaken om den vält kommer också att leda hennes tankar till otäcka associationer med kajak istället för det nöje somliga vill är det enda hon skall se till när hon köpaer sin kajak.

Därmed finns det lika bra argument, lika konstlade, och lika aningslösa, mot träning av flottörräddning och, kamraträddning som mot roll. Nu är frågan, eftersom de flesta trots allt kan ta sig ur sin kajak, och troligen också någon gång tränat antingen flottörräddning eller kamraträddning, kan vi få till en debatt med en massa samstämmighet kring onödigheten i dessa tekniker? Eller är det så som så många gånger förr, att de säkerhetstekniker man redan behärskar ser man som nödvändiga, det är de man ännu inte kan som man argumenterar emot?

--- Mats ---

Är du allvarlig eller? Dina teorier om att man kritiserar det man inte själv kan talar bara om vem du är. Jag har inte problem med roll, räddningstekniker, vinge, pagaj, skädda eller roder. Jag har problem med folk som försvårar för vanligt folk att förstå hur simpelt och ofarligt det är att paddla kajak. Det som behövs är sunt förnuft och det har de flesta människor.

Daniel
 
Jag har problem med folk som försvårar för vanligt folk att förstå hur simpelt och ofarligt det är att paddla kajak. Det som behövs är sunt förnuft och det har de flesta människor.

Amen!
Skitbra skrivit.

Om man vill komplicera sina turer med vintervatten, atlantöverfarter, stora vågor eller värsta vädret så är det en helt annan sak. Inte att jämföras med helt vanlig jävligt ofarlig paddling. Om jag köper kängor för att promenera är det ingen större sak. Om jag köper samma kängor för att promenera upp på mount everest så är det också en helt annan sak.

Är det inte dags att vi (forumförfattare) blir bättre på att hålla skillnad på koddar och morötter? :)
 
Hoppas att den också tillverkas en skalad version utan en massa extra. Vore roligt att ha en renodlad lekkajak. En klubbkompis har byggt en BP utan däcksluckor, dock med skott och invändiga inspektionsluckor. Snygg och praktisk. Varför släpa på en långfärdskajak när man bara vill leka runt ett par timmar?!
En renodlad rollkajak behöver inte vara lika stryktålig som en "flottör och kamraträddningskajak" och borde kunna tillverkas i lättare utföranden. En 12 kg's BP skulle jag gilla.

Håller fullständigt med dig. Varför sätta dit 3-4 luckor på en lågvolyms "leklåda"?
 
Appr stöveldebatten:

Är det inte himla bra med gummistövlar då man landar på Södra Malmö tex

Det finns risk att trampa på koskit, orm mm när man skall dryga ut matreserverna med blåbär, svamp mm.

Självklart stryker Björn med flera stövlarna ur packlistan då de skall ut och leka eftersom de bara blir i vägen då man har dåligt med plats och ändå inte lär gå upp i skogen.

Här ser vi ett tydligt exempel i skillnader i kajakkultur. Inget är rätt eller fel men de flesta som sagt har väl lite bondförnuft men för nybörjarna är inte allt så självklart.

Leve gummistöveln ;-)

/Kåre
 
Appr stöveldebatten

Man kan ju börja i ena ändan, i stövelns ända, och först senare välja kajak. Det finns ju en massa modeller som rymmer stövlar både i sittbrunn och i skott. Eller kan man börja i andra ändan, i paddlingens ända, och först senare välja skodon. Det finns ju en massa olika lösningar för de små fossingarna om man nu har valt en rätt liten kajak.

Jag har hittills börjat i kajakändan. Med det tillägget att jag hade tillräckligt små fötter och korta ben för att få plats i nästan alla kajaker (utan stövlar that is).

Har man haft turen att börjat i kajakändan och ändå får plats med stövlar både här och där så är det ju bara att gratulera att man fått alltihop!! Lycka!! :)
 
Två synpunkter i den här rätt tröttsamma rundgången.

Ingen har mig veterligt varit korkad nog att förorda rollar som enda säkerhetsalternativ. Självklart har alla paddlare en hierarki av säkerhetsåtgärder, där man börjar med den som har minst besvärande konsekvenser, och om den misslyckas går man ett steg ner i hierarkin och så vidare. För mig kan den se ut ungefär så här: 1. roll, 2. reentry-och-roll, 3. kamraträddning/ensamräddning, 4. flottörräddning/improvisationer med tillgänglig utrustning, 5. simma till land med kajaken, 6. vänta på räddningsinsats - beroende naturligtvis på omständigheterna...
"Debatten" tycks alltså handla om att börja överst eller hoppa över ett eller ett par steg.

Och detta med att skrämma nybörjare! Vill minnas att det var Jens Marklund som i samband med en friluftsmässa förundrades över hur kajaksporten där presenterades - man visade i räddningsövningar i bassäng. Ordalydelsen var något om "rollekvilibrister med andningshål i röven" (var det inte något ditåt, Jens?). Tänk om man hade försökt värva medlemmar till fallskärmshoppning genom att med repetitiv envishet prata om vad man gör när skärmen inte vecklar ut sig - eller ballongflygning med tjat om att ballongen går sönder.

Jag skulle egentligen slutat här men upptäckte just Ingvars kommentar: "Jag är helt enig i att roll är den bästa räddningsteknik som finns, när den fungerar. Men då man aldrig kan öva in den i skarpt läge måste man ha ett alternativ."

Det är en viktig punkt. En roll är till skillnad från flottörmetoden tämligen lätt att öva i realistiska förhållanden. När man kommit över nybörjarstadiet i rollandet och med relevant klädsel (torrdräkt eller tuilik), rollar man problemfritt och behagligt i grov sjögång, vintervatten, med fullastad kajak etc - och i de sammanhang jag paddlar blir det också gjort - inte som någon uppoffring utan för att det är ett trevligt inslag i paddlingen och en tillfredsställande del i att behärska sin kajak. Däremot ser jag sällan någon som känner sig manad att öva flottörräddning i sådana förhållanden...

Så till Seabird Black Pearl. Glasfiberversionerna kommer att vara "riktiga" Black Pearl till mått och dimensioner, med skott och luckor (främst av säkerhetsskäl, men också för lite dagturspackning). Av kommersiella skäl blir de måttsatta till relativt storvuxna (75-85 kg) - den större modellen med några kilos lastkapacitet, den mindre utan. De kommer att vara tajtare, lägre och mera "östgrönländska" än konkurrenterna: Qaanaaq, Ilaga, Anas Acute m fl och passar därför även mindre paddlare bättre. Men bäst är naturligtvis även fortfarande att bygga själv med personliga mått.
 
Appr stöveldebatten:
Är det inte himla bra med gummistövlar då man landar på Södra Malmö tex
Det finns risk att trampa på koskit, orm mm när man skall dryga ut matreserverna med blåbär, svamp mm.
Självklart stryker Björn med flera stövlarna ur packlistan då de skall ut och leka eftersom de bara blir i vägen då man har dåligt med plats och ändå inte lär gå upp i skogen.
/Kåre

Kåre, jag kan försäkra att koskit (eller mer vanligt förekommande gåsskit) är ett mycket litet problem när man är barfota nära vatten. Det är faktiskt betydligt enklare att skölja av fötterna än ett par stövlar. Ormar är inte heller något större problem - de flyttar sig i god tid och man får vara rätt ouppmärksam för att bli biten. Samma med glasbitar och vassa plåtburkar. Genom att gå barfota mycket lär man sig se och undvika sådant utan att man medvetet spanar.
Bara fötter har fungerat utmärkt för veckoturer i alla våra skärgårdar under många år, för de ö- eller skogspromenader, eller bergsklättringar som hör till. Den som är ömfotad eller extra försiktig, komplettera såklart med ett par skor eller stövlar för exkursionerna i land.
 
Jag gillade verkligen uttrycket "vältra sig med kajak". Ingen ironi. Det ska jag sno och berika mitt språk med!
Det rullar så härligt i munnen! Tack Kåre!
 
Vill minnas att det var Jens Marklund som i samband med en friluftsmässa förundrades över hur kajaksporten där presenterades - man visade i räddningsövningar i bassäng. Ordalydelsen var något om "rollekvilibrister med andningshål i röven" (var det inte något ditåt, Jens?).

Jo det var nog jag... jag var säkert bara avundsjuk på dom duktiga rollarna... Men sakinnehållet i min anmärkning kvarstår, och det gläder mig att nån minns det!

hälsningar Jens
(som tvangs till ett par rollar i vitt vatten på Stockenträffen)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niftigolebb Paddelteknik Vingpaddel Paddling allmänt 6
liedberg paddelteknik - roddteknik Paddling allmänt 1
liedberg Paddelteknik Paddling allmänt 12
Strmbrg Paddelteknik... Paddling allmänt 0
hassex Paddelteknik Paddling allmänt 0
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.