Paddelbilder

En bild jag tog igår på min finska vän Johannes Hietala där han sitter i och testa för första gången en Prototyp byggd av Plastex.
Johannas började som vanlig havspaddlare för 2,5 år sedan. Paddlade väl som alla andra lite då och då, köpte sedan en snabbare havskajak - Nelo Inuk - för att klara lite motion - den fick han tom vikta förra året på våren för att kunna paddla i vågor.
Förra hösten så köpte han sig en rank racer - Vajda supersonic - och fick bada typ tre gånger varje gång han var ute i den förra vintern. Han bor dessutom vid östra finland och behövde köra långt för att hitta öppet vatten för att kunna träna, vilket han gjorde flera gånger i veckan.
Och i år bevisade han sedan det som så många säger att det inte går, att som vuxen lära sig en racekajak. (Och Johannes har ingen extra bra balans eller så) Han paddlade t.ex 211km under Malmös 24timmars tävling M24KC, klara nu av att paddla 12km/timmen över en timme på platt vatten och har vunnit en del tävlingar.
Ja och nu har han gått över till en vacker skapelse från Plastex som är 6m lång men annars som en racekajak.
Det lär bli riktig spännande att följer i framtiden vad Johannes kommer att prestera mera Drömmen om den där världsrekordet på 24h verkar finnas i hans huvud....
 

Bilagor

  • _K__7427.jpg
    _K__7427.jpg
    56.2 KB · Visningar: 1,054
Det lär bli riktig spännande att följer i framtiden vad Johannes kommer att prestera mera :) Drömmen om den där världsrekordet på 24h verkar finnas i hans huvud....

Jo det gick väl väldigt bra på Strängnäs Kanotmaraton också. Johannes kom 3:a, ca 5 min efter två surfskis. Vad hade han för kajak där?

mvh thomas
 
Då hade han sin Inuk. I år kommer han inte till Strängnäs tyvärr. Hade varit skoj annars för han hade nog varit nära sub 4timmar nu
 
En tur runt Vaxholm från förmiddagen då den sista morgondimman lättade.
 

Bilagor

  • CAM00435.jpg
    CAM00435.jpg
    19 KB · Visningar: 839
  • CAM00452.jpg
    CAM00452.jpg
    15.2 KB · Visningar: 855
  • CAM00448.jpg
    CAM00448.jpg
    33 KB · Visningar: 847
Jo luckan är tät nu!

Kul! Är den tät nu?

Det var frontluckan som läckte och jag hade väl sjunkit om jag inte åtgärdat den.
Jag fixade detta hösten/vintern/våren 2012/2013. En utmaning faktiskt.
Nu kommer det inte in en enda droppe den vägen. Frontluckan är absolut helt tät.

Lite vatten kommer in ändå, typ en kaffekopp på en heldag.
Men inte via fronluckan utan via roderlinor och andra genomföringar.
Det går säkert att fixa men gör ingenting. Jag har lärt mig att packa min utrustning vattentätt och
har god hjälp av min vakuumpackare från OBH Nordica.

mvh thomas
 
Det finns många fina småsjöar i trakten en av dom är Långbjörken. Jag brukar cykla förbi den men idag blev det dags för kajak. Riktig trevlig paddling lite färg på träna fast fortfarande mycket grönt. Blev en mil runt ungefär. Väldigt lågt vatten cirka en halvmeter lägre än normalt
 

Bilagor

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    44 KB · Visningar: 674
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    56.6 KB · Visningar: 673
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    44.7 KB · Visningar: 676
  • bild4.jpg
    bild4.jpg
    50.5 KB · Visningar: 672

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.