Paddelbilder

P-E...känner igen den känslan med längre brännvid. Har för det mesta 50mm för naturen men min 135mm har väldigt mkt bättre kvalitet samt att jag är lat ibland och då ta jag bara med 135:an med resultatet att halva landskapet saknas i bilden eller som nu med hunden att jag inte få med både hunden och bakgrunden :p

Marleon...japp hon har en rockhopper 340 som jag gjorde om så hon har ett utrymme på 120x60 där botten är klätt med 2cm cellplast mot kylan. Finns även massa med packutrymme i kajaken.
Jag drar sedan efter mig hennes kajak och det går rätt fint. Igår hade vi dock en del vind och vågor på kvällen och det var inte hennes favoritvatten. Men hon är bara 12veckor gammal och lär sig nog att uppskatta det med :)
 
Aha Tullgarn, där paddlade jag förbi härom dan på min färd runt mörkö. Svängde aldrig in till själva slottet men kanske man borde gjort och fått sig en kopp kaffe. F.ö. en trevlig tripp på 4,5 mil runt ön. Som en mara och lite till.

Bra att hunden har en egen pump så han kan länsa sittbrunnen själv. Det är viktigt de lär sig i tid :)
 
Tullgarn är härligt men de bygger just nu osv och det är inte lika mysigt som vanligt just nu.
Vi startade bara där nu.
Runt Mörkö är trevligt, paddla där i trakterna just när jag brukar träna för mara och liknande :)
 
Jag kör normalt med det ena kitobjektivet, en 50-200. Det är lätthanterligt och vädertätat precis som kameran. Det är väl lite av en kompromiss. Egentligen vill jag ju ha typ 400 eller 18-50. Men jag vill inte släpa flera objektiv i kajaken. I söndags skulle jag till ett riktigt fågelområde, så då fick det icke vädertätade 135-400 följa med väl nerpackat i drybag i bakre utrymmet. Själva kameran (Pentax K-5II) med 50-200 förvarar jag i en mindre drybag fastsatt på fördäck. Är det lugnt vatten kan jag plocka fram den någorlunda snabbt. Eftersom den är vädertätad händer det att jag låter den hänga kvar runt halsen medans jag paddlar kortare sträckor. Typ smyger på nån fågel...
 
En flott tur fra onsdag til torsdag. Ferskingtur i flott vær med overnatting - på hytte eller i telt etter hva man foretrakk. Selv valgte jeg hammocken, for første gang i år. (Første gang jeg har hatt noe å henge den opp i. Kveldsstund rundt bålet med marshmallows, Fireburn og røverhistorier - kan man ha det stort bedre?
Flere bilder HER og HER.
 

Bilagor

  • P5291554.jpg
    P5291554.jpg
    81.4 KB · Visningar: 526
  • P5281529.jpg
    P5281529.jpg
    65.6 KB · Visningar: 519
Rett og slett en nydelig tur sist søndag, til vår padlehytte på Våje. Padlet rundt hele øya denne gangen, det er ikke så ofte jeg gjør. Nå padlet jeg alene også, så jeg fikk padlet akkurat der jeg hadde lyst, hele tiden. Ville jeg se på noe så var det ingen som måtte vente på meg. :) Fikk testet min nye VHF, jeg fant meg en nokså stor blåse, og etter turen rullet jeg en (vellykket!) gang på hver side og fikk det til selv om jeg burde være litt sliten. Knall! Resten av bildene ligger i bloggen HER.
 

Bilagor

  • IMG_2522.jpg
    IMG_2522.jpg
    54.1 KB · Visningar: 422
  • P6012554.jpg
    P6012554.jpg
    40 KB · Visningar: 427
  • IMG_2529.jpg
    IMG_2529.jpg
    69.8 KB · Visningar: 422
Två bilder från den gångna helgen.

Den blå är från söndagens nybörjarkurs med Friluftsfrämjandet Västervik.

Den andra är från en spaningstur tillsammans med frun inför föreningens fortsättningskurs i mitten på juni.
 

Bilagor

  • P1040152.jpg
    P1040152.jpg
    23.8 KB · Visningar: 411
  • P1040212.jpg
    P1040212.jpg
    69.7 KB · Visningar: 425

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.