Paddel på taket

Någon som har tips på hur man bäst fäster paddeln på takräcket tillsammans med kajaken så att man undviker vindfladder hos paddelbladen. Upplever att det kan skada paddeln när man kommer upp i lite hastighet. Fodral?

Jag har visserligen delbara paddlar som är lättare att transportera, men jag har paddelbekanta som har paddeln på biltaket, men det har ”bara” varit vid transport inom stan (max 70 km/h).

Snabbkoll på Thule http://www.thule.com/Thule/ProductPage____16478.aspx

24156.jpg

Per Brune

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är bara att sätta fast den på sidan av takräcksfötterna i samma remmar som kajaken så sitter den bra, alternativt kan man lägga den mellan hållarna och låsa med remmändarna efter att de spännts. Båda varianterna funkar för minst 120 km/h.

Verkar enkelt

Tack för svaren. Jo det verkar enkelt. Men mitt problem är att jag satt fast paddeln (ej delbar) längs med kajaken i samma remmar som den, men att paddelbladen då sticker ut långt såväl bak som fram. Då uppstår problem med självsvängning när farten går upp över t.ex 70, som hörs tydligt inne i kupén och jag kan tänka mig att paddeln far illa av detta. Vådan av att köpa liten miljöbil? :)

I bilen

Får du inte plats med paddeln i bilen, eller är du bara rädd om inredningen?
Om du vill skona inredningen fungerar det bra att förvara paddeln i ett skidfordral.

skidfodral!

Nej, jag får inte plats med den i bilen. Det är en Cittra C4 - den är för kort. Hade en C5 tidigare och där gick det precis.. men skidfodral verkar ju vara en strålande idé. Om det nu räcker till på längden.
Det skall jag testa!

Nej, jag får inte plats med den i bilen. Det är en Cittra C4 - den är för kort. Hade en C5 tidigare och där gick det precis.. men skidfodral verkar ju vara en strålande idé. Om det nu räcker till på längden.
Det skall jag testa!

Lägg den över hatthyllan och in mellan framsätena och ner på passagerarsidans fotutrymme. Det fungerar åtminstone i en Polo som är rätt mycket mindre än en C4. Enkelt och snabbt och stjäl minimalt med plats från passagerar utrymmet.

Ett alternativ kan ju vara att köpa en delning till paddeln.
Lättare att transportera o lättare att förvara!

Väger ju iofs några gram extra men..........

ogrundade farhågor

Anders 262. Du har helt rätt. Var iväg igår med kajaken på taket för första gången med C4 an och paddeln gick ju förvånansvärt enkelt att få in den på det sätt du beskrev. Återstår att få sambon att acceptera den xtra passageraren..... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips