Packpåsar

Halaj!

Jag tycker att det är bättre med fler och mindre påsar än få stora. Gärna i olika färg också. Man får gruppera sina prylar så att man vet vilka grejer ligger i vilka påsar. Till grejer som kan bli blöta har jag en meshpåse som medföljde nåt kokkärl jag köpte.

Sea to summit? Tja, se bilden. Det här är ingen gammal påse, utan det var det första jag gjorde efter att ha köpt den, att göra detta vattenprov. Visst, i praktiken blir en påse inte utsatt för detta, men ändå: säger reklamen att påsen är vattentät skall den banne mig också vara det. Den här påsen var den sista sea to summitprodukten som kommer över min tröskel, kan jag säga.

//T
 

Bilagor

  • P5062226.jpg
    P5062226.jpg
    52.7 KB · Visningar: 882
Sea to summit? Tja, se bilden.

En bild ljuger mer än tusen ord? Det ser ju ut som om vattnet läckt via påsens öppning. Ihoprullningsförslutningen är ju inte garanterat vattentät i alla situationer hos någon tillverkare, och trycket från vatten inne i påsen strävar till att öppna den då vattentrycket utanför påsen strävar till att sluta påsen... men jag kan ju naturligtvis ha fel och att det faktiskt är tyget eller sömnaden som läcker, men då är det fabrikationsfel och garantiärende.

Mina StS påsar är lufttäta nog att fungera som dyna en natt, mina robusta Ortliebar med ytterligare zip-loc förslutare är däremot inte det.
 
Jag använder vanliga olikfärgade nylon påsar som man köper i flerpack i sportaffären, vilka jag efteråt försett med snörlås. Används både när jag packar i ryggsäcken inför en vandring eller i väskan inför någon annan resa. Smidig lösning med olika färger för att hålla koll på sina saker.
Dessa nylonpåsar andas även så ingen risk att plagg möglar om de inte är snustorra när man packar in dem under pågående resa.

För kläder som jag vill ha torra i alla lägen under en vandring packar jag dessa i en 15 liters vattentät säck från OR.

Till dunsovsäckarna använder jag Sea to Summits eVent compression drysacks.
 
Hittade en recension på nätet på StS Ultra-Sil Nano:

It works for the most part, but if you fill it with water to check waterproofness, it'll leak in a half dozen spots (not on the seams); not a strong streaming leak mind you, but just slow dripping in spots.

Så det stämmer rätt väl med bilden som Tapio_ut visade
 
Jag använder en vattentät packpåse på 16 liter till sovsäck och en vattentät packpåse på 8 liter till kläder. Utöver detta har jag maten i fryspåsar och en necessär där jag har hygienartiklar, sjukvårdsutrustning, reparationsutrustning och "övrigt". Inte svårare än så :)

~Slif
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
yps Packpåsar Lättpackning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.